Menu
שאל את הרב
print
אא

לפעמים המילה ויאמר מנוקדת בפתח והיא מלרע (חוץ בספר איוב כידוע), ולפעמים המילה מנוקדת עם סגול והיא מלעיל. מדוע הניקוד כך, היה צריך להיות כמו הפעלים פ"א, כמו ויאכל (בפתח ומלעיל) ? למה ספר איוב יוצא מן הכלל ? ואיך יכולים לדעת אם קוראים וי֫אמֶר או ויאמַ֫ר ? 

הרב אמיר דאדוואנד

א. דרכה של וא"ו ההיפוך מעתיד לעבר לשנות את המלה ממלרע למלעיל ולקצרה, כגון :"וירא" במקום ויראה "וישתחו" במקום וישתחוו "ותלֶד" (מלעיל) במקום ותלֵד (מלרע) 
ב. ועל דרך זו ויאמַר מלרע הופכת למלעיל והפתח מתקצרת לסגול. אמנם זהו דוקא כשהיא מחוברת למלה אחרת כגון "ויאמר אברהם" "ויאמר לו" אבל כשאינה מחוברת נשארת כמות שהיא.
ג. בספר איוב המלה "ויאמר" יוצאת דופן, שמצד אחד היא בפתח כדין, ומצד שני היא מלעיל. יתכן מפני שהפסוקים הם בדרך שירה השתנה ויאמר למלעיל. ובאמת שבפרקים הראשונים של איוב שאינם דרך שירה נכתבה "ויאמר" בדיוק לפי הכללים, ראה למשל פרק א' פסוק ז' :ויאמֶר ה' (סגול) ומלעיל כדין "ויאמר" מחוברת) ויען השטן וגו' ויאמַר בפתח (פתח ומלרע) כדין "ויאמר שאינה מחוברת.

שאלת המשך:

מדוע ו׳ ההיפוך משנה מלרע למלעיל רק לחלק מהמילים וחלקם לא? האם יש כללים(בפרשת העקידה ניתן לראות דוגמאות לשוני בין הפעלים.

הרב אמיר דאדוואנד

א. וא"ו ההיפוך תשנה את המלה למלעיל רק באופן שיש שם הברה פתוחה (כלומר תנועה שאין אחריה דגש ולא שוא נח) כגון: ויאמר, ויאכל, היו"ד עם החולם היא הברה פתוחה. אבל במלים שאין הברה פתוחה, כגון: וידבר, ויבקע, המלה נשארת מלרע (ויש בכלל זה מעט יוצאי דופן ואכמ"ל) 
ב. באתנח וסוף פסוק המלה לא תשתנה בגלל וא"ו ההיפוך (לבד מבספר איוב וכנ"ל)

שאלת המשך:

א. "דרכה של וא"ו ההיפוך" - תמיד?! מה עם "וידבר"? יש כאן עירוב תופעת ההיפוך בתופעת העתיד המקוצר. ב. "הפתח מתקצרת לסגול" - מה קצר יותר בסגול? ג. האמנם זהו המצב בנוסח הכתר?

הרב אמיר דאדוואנד

א. עניתי
ב. יש שיעור באתר בנושא זה לחץ כאן וכאן
ג. בודאי.

שאלת המשך:

שלום רב, ויישר כח על המענה. לגבי ב. "יש שיעור באתר בנושא זה לחץ כאן" - חיפשתי ולא מצאתי. אשמח למענה נקודתי לשאלתי: מנין שסגול הוא קצר יותר מפתח? לכאורה שתי תנועות אלה קצרות באותה המידה, אלא שהסגול גבוהה יותר מהפתח. לגבי ג. לא הבנתי מהו "בודאי". היכן יש בנוסח הכתר מקרה שבו המלה "ויאמר" יוצאת דופן?

כתב המערכת

קישור זה סודר באתר ועמך הסליחה 

שאלת המשך:

שלום, האזנתי לשני השיעורים וטרם מצאתי מענה לשאלתי: מנין שסגול הוא קצר יותר מפתח? לכאורה שתי תנועות אלה קצרות באותה המידה, אלא שהסגול גבוהה יותר מהפתח. לגבי ג. לא הבנתי התשובה "בודאי". היכן יש בנוסח "כתר אר"ץ" מקרה שבו המלה "ויאמר" יוצאת דופן?

הרב אמיר דאדוואנד

א. בתנועות הפתח צריכים לפתוח א הפה יותר מן הסגול, ושמה מעיד עליה.
ב. אתה צודק, בפי שגור ספר איוב כפי המסורת, וכפי שהוא בתנ"ך קורן. ולא ידעתי שבכתר הוא אחרת

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן