Menu
שאל את הרב
print
אא

מעשה שהיה ברב פלוני שהפציר מאד באדם אחד שיבוא לשיעור תורה, ואחר הפצרות רבות ולחצים לא נחה דעתו עד שדרש מאותו אדם שיתן לו תקיעת כף "שיבוא לשיעור". והוא נתן לו ידו, אך עשה כן רק מחוסר נעימות, ובלבו לא התכוון כלל לבוא. האם צריך התרת נדרים, ובכלל האם מועילה כאן התרת נדרים שהרי זה נדרי מצווה, או שמא בכלל אין צורך בהתרה, שזה כמו נדרי זירוזין או אונסין. ועוד יש לשאול: אם ילך פעם אחת לשיעור, נוכל לומר שקיים נדרו, או שלא, שהרי הרב המכריח התכוון שיבוא באופן קבוע?

הרב יעקב כהן

תקיעת כף דינה כשבועה ויש להתירה וכמו שכתב בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רל"ט סעיף ב'), אבל אין להתיר אלא מדוחק (וכמו שכתוב בסימן ר"ג סעיף ג' בהגה), ובפרט בדבר ששייך למצוה כנדון זה. לכן ישאל לחכם אם באמת נחשב דוחק, ויעשה ההתרה לאחר שתחול השבועה דהיינו שיגיע זמן של השיעור וכמבואר בשלחן ערוך (יורה דעה סימן רכ"ח סעיף י"ז). ואין זה בכלל נדרי אונסין כי אין זה אונס ממש, וכן אין ללמוד מנדרי זרוזין לזה (וכמו שכתוב שם סימן רל"ב סעיף ג' בהגה) שאין למדין מדיני נדרי זירוזין למקום אחר שאין לך בהם אלא מה שאמרו חכמים. עיין שם. וגם לבוא רק פעם אחת אינו מועיל כי כוונתם שיבוא באופן קבוע, לכן יעשה התרה כנ"ל.
ויש להעיר לאותו רב שלא יעשה כן שנית כדי לא לתת מכשול, ומהראוי שאותו רב יעשה התרת שבועות לאותו יהודי ואם לא לכל הפחות יודיעו שעשה התרה וכמו שכתוב בשלחן ערוך שם (סימן רכ"ח סעיף כ' בהגה) עיין שם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן