א. מפורש בשו"ע (יו"ד סימן רמ"ד סעיף י"א) שאפילו בשעה שעוסק בתורה צריך לעמוד בפני תלמיד חכם. ויסוד הדברים הם בגמרא במסכת קידושין (ל"ג ע"ב). ונחלקו הפוסקים אם זה דווקא שלא מתבטל מלימדו או אפילו כשמתבטל (עיין לבוש שם וערוך השולחן סעיף ז' ובספר המקנה בקידושין שם), ופשטות הגמ' ומרן שאין הבדל ותמיד צריך לקום. וכן המנהג פשוט. ואפשר לדאוג שלא יהיה ביטול תורה לגמרי כגון לחזור בעל פה או יאמר פסוקים וכיוצ"ב. אמנם בשיעור תורה כשנכנס רב אפילו כשיעמדו יש ביטול תורה דרבים בכל זאת נהגו לעמוד, וכך יש לעשות בפרט שיש יותר בזיון לתלמיד חכם ברבים אם לא יקומו. רק הרב בעצמו ראוי מאוד שימנע מלהכנס במקום שלומדים שם ויפסיקו כדי לעמוד לכבודו, ואם נכנס יזדרז לצאת או לשבת במקומו או לומר להם לשבת.
ב. אסור ואין הבדל כמה זמן מזלזלים בספר קודש, דין פרוטה כדין מאה ודין שניה כדין שנה