עיין ביביע אומר (ח"ו סימן מ"ד) וזה לשונו שם "אם יש לתלות בדרך הטבע בריבוי המאכל ומשתה וכיוצ"ב אה"נ דלא הוי סימן קללה, ואין בזה כל סימן הן לטוב והן למוטב וכן הורתי כמה פעמים וכו' ובלבד שיתחזקו בלימוד תורתנו הקדושה שהיא חיינו ואורך ימינו וברוך ה'ועלתה להם שנה לחיים טובים ולשלום
שאל את הרב
הטעם לשינוי בין תפילה לתפילה ביום כיפור במספר הפעמים שאומרים ויעבור.
שאלות נוספות בנושאבתפילות יום כיפור יש סה"כ 26 פעמים "ויעבור" כמניין שם המפורש. מדוע מספר הפעמים של אמירת "ויעבור" משתנה מתפילה לתפילה?
הרב שלמה יהונתן מאזוז
מספר כ"ו אינו מתחלק לחמש, כך שאי אפשר שיהיה מספר שוה בכל התפילות ולכן בחרו הגאונים בחלוקה זו (עיין בטור אורח חיים סוף סימן תכ"ר) ולא ראיתי טעם בשום ספר מדוע בתפילה זו מנין זה ובתפילה אחרת מנין שונה. רק לעניות דעתי לתת טעם לזה מסברא, שמכיון שמוסף היא התפילה החשובה ביום ביום כיפור כי מזכירים בה את סדר העבודה, לכן תקנו בה שבע פעמים ויעבור (ובפרט שנוהגים לומר אחר כל ויעבור פסוק א' מאנא בכח), וכן בנעילה שהזמן קצר ומצומצם תקנו שלש פעמים ומנחה שהיא שעת רצון נשגבת תקנו שש פעמים. ונותרו לערבית ושחרית חמש חמש (וכן יש טעמים על פי הסוף למספר הפעמים בכל תפילה).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור