Menu
שאל את הרב
print
אא

שאלה ראשונה: האם כשאני עולה חזן בבית הכנסת אני חייב לנהוג את מנהג המקום שהוא רק מנהג קטן ולא הלכה או שאני חייב לנהוג רק את המנהגים שהם בתור הלכה וחובה? האם כשאני מתפלל בקול אני חייב לנהוג גם את המנהגים הקטנים שהם לא הלכה או דווקא מנהגים שהם הלכה וחובה? והאם אני חייב לנהוג גם שאני מתפלל בשקט את המנהגים הקטנים או דווקא מנהגים שהם הלכה וחובה, או שאינני צריך לנהוג בכלל? שאלה שניה: אם עד עכשיו אני ומשפחתי ואבי נהגנו לפי רב מסוים, האם מותר לי לנהוג לפי רב אחר מפני שאני לומד במוסדותיו או שאסור לי ואני חייב להישאר כמנהג אבי. ולא מדובר באשכנזי שנהיה ספרדי או להיפך אלא מדובר שמשנה קצת מנהגיו אך נשאר בערך על אותו מסלול הלכה, ואפילו שאבי מחל על כבודו לשנות ממנהגו הקבוע, האם אני עובר בזה משום אל תיטוש תורת אימך?

הרב רזיאל כהן

א. אם הציבור שם מקפידים על השינויים – אין לשנות ממנהגם, גם בדברים קטנים שאינם חובה. וכל זה כשאתה מתפלל בקול רם. אבל בתפילת הלחש תוכל להתפלל כהרגלך תמיד בלי חשש (עייין שו"ת יביע אומר חלק ו' סימן י' את ד').
2. מותר לשנות אבל יש בזה פרטים כדלהלן:
אם עד עכשיו נהגת כמנהגי אביך מפני שהיית סמוך על שולחנו, וכעת התחתנת, מותר לך לשנות המנהגים בלי הגבלה.
אבל אם המשכת במנהגי אביך גם אחר החתונה וכעת אתה רוצה לשנות, צריך לעשות התרת נדרים על מה שעשית עד עכשיו, ומכאן ולהבא חושבנא טבא (עיין חזון עובדיה פסח לענין האורז).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן