Menu
שאל את הרב
print
אא

ביצים של דגים, שקוראים ״עדאם חות״, האם דינם כדג ואסור לאכלם עם בשר (או אולי דינם כביצים של תרנגולות שמותר לאכלם עם דג ואפילו עם חלב) ?

הרב לירן ישי

דעת מעל הלכות קטנות (סימן ע’) להתיר. וכן פסק הרב קבלן שליט”א  (אור תורה תשרי תשע”א) והסכים לדבריו מרן ראש הישיבה שליט”א (כמו שכתוב בשמו שם) וכן כתב בקובץ מבית לוי (סיון תשס”ח) בשם הגאון הרב שמואל וואזנר זצ”ל.

שאלת המשך: ביצי דגים עם בשר

שלום רב עיינתי בשו''ת הלק''ט והתיר לפי מה שדשו רבים ביצי דגים לפני או אחרי בשר אבל לא ביחד אחה''מ

הרב רזיאל כהן

הרב הלכות קטנות שם לא הגביל את ההיתר דוקא על “לפני בשר” או “אחרי בשר”, ואדרבא לפי הטעם שנתן שם להתיר מפני שביצי דגים אינם נכללים באזהרת חז”ל ברור כשמש שגם ביחד עם בשר ממש מותר לדעתו, אלא שמעשה שהיה כך היה שנהגו לאכול את ביצי הדגים לפני הבשר, וע”ז נדרש להשיב.
וכדאי שיעיין כבודו בירחון אור תורה (תשרי תשע”א סי’ ו) המצויין בתשובה הקודמת, מילתא בטעמא באורך להקל. וירווה צמאונו.

שאלת המשך: ביצי דגים, אעדאם חוט

אני לא מבין. הרי ביצת תרנגולת, מתי מחשיבים שהיא לא בשרית, רק כשיצאה בעוד התרנגולת חיה. אבל אם היא שחוטה, הביצה בשרים (וגם צריך למלוח אותה...). כשמוציאים את הביצים מהדג, פותחים לו את הבטן כשהוא כבר מת. אז אני לא בין למה אין לביצים דין דגים! תודה.

הרב רזיאל כהן

מה שכתבת בפשיטות שביצה שנמצאה במעי התרנגולת נחשבת כבשרית וטעונה מליחה, במחילת כבודך לא דייקת, וההלכה היא שגם ביצים גמורות הנמצאות במעי העוף מותרות לאכלן בחלב ואפילו הן מעורות בגידים, כמבואר בש”ע (סי’ פ”ז סעיף ה’).

ואבקש מכבודו שנית, שיעיין שוב בירחון אור תורה המצויין בתשובות הראשונות, ואם עדיין יתקשה בנושא, אשמח לשמוע ולנסות לעזור אי”ה.

שאלת המשך: ביצי דגים, אעדאם חוט. המשך

אכן, כמו שכבודו ציין, לא דייקתי. אבל כרגע, היא הנותנת. מי אומר שביצים דגים הגיעו לשלב הזה? עוד לא עיינתי באור תורה. תודה.

הרב רזיאל כהן

המאמר באור תורה שם ארוך ומתפרס על פני ארבע עמודים. אבל יסוד ההיתר שם, שכל מה שאסרו חכמים משום סכנה, אין לנו לאסור אלא מה שנתפרש בדבריהם בדיוק, ואי אפשר להוסיף כלום מסברא, כי אחרת – אין לדבר סוף. ומצינו לזה הרבה דוגמאות. וביצי דגים חלוקים בטעמם ובמהותם מבשר הדגים. בנוסף לעוד סניפים שנתבארו בפוסקים אף לענין אכילת דגים ממש עם בשר (עיין מאור ישראל פסחים ע”ד ועוד).
ירחון אור תורה נמצא היום גם במאגרים הממוחשבים וניתן להשיגו בקלות כמעט בכל בית מדרש שמכבד את עצמו. כבודו יוכל לעיין שם ולרוות את צמאונו.
נשמח תמיד להיות לכם לעזר בכל מה שנוכל, בל”נ, אבל חושבני שמן ההגינות שגם אתם תעשו השתדלות מעט טרם שאתם שואלים, בפרט אחר שבקשנו זאת פעם ופעמיים ושלש.

שאלת המשך: איקרה (סלט ביצי דגים )

אחרי שראיתי שאלות ותשובות בנושא האם מותר לאכול ביחד עם בשר או גבינה את האיקרה ?

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן