מסורה גדולה וקטנה
יש ספר מסורת המסורת של ר’ אליהו בחור, וכן יש ספר מבוא המסורה של ר’ יוסף קלמן.
הן אמת שיש אחרונים שכתבו להקל אם למדה מעצמה, אך אחר נע"ר לכאורה לא נראה כן מלשון הש"ס (סוטה כא ע"ב) בטעם איסור לימוד ד"ת לנשים, שכיון שנכנסה חכמה באדם, נכנסה עמו ערמומיות. ומר"ן בש"ע כתב שמוציאות דברי תורה לדברי הבאי. ועי' בדברי רבינו המאירי (סוטה שם) ובשו"ת שבט הלוי (שם) מש"כ עוד בטעם האיסור. ולפי זה אין להתיר גם להן ללמוד מעצמן. וכן מוכח מד' מר"ן בב"י (א"ח סו"ס מז) שנשים חייבות בברכות התורה מכמה טעמי. ע"ש. ואם האשה מותרת ללמוד מעצמה, היה לו להזכיר טעם זה [ושו"ר בס' אבי עזרי (הלכות תלמוד תורה) שכתב טעם זה לבאר מדוע נשים חייבות בברכת התורה, ושוב העיר מדברי מר"ן בב"י כנ"ל].
צריך עיון, תלמד בחדר סגור שלא תשמע אשתך אף מילה.