איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
האם מותר לנשק את המת?
אם זה בנו שמת בר מינן, אין לנשקו משום סכנה, כמו שכתוב בצוואות רבי יהודה החסיד (אות ד') ובעוד ראשונים.
ואם אין זה בנו, מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בספר חזון עובדיה – אבילות חלק א' (עמ' צ'- צא) צידד להתיר, אלא שהביא חולקים בזה ונשאר בצריך עיון. לכן שב ואל תעשה עדיף, אף שמי שמנשק מת (ואין זה בנו) יש לו על מה לסמוך. ועיין עוד בשו"ת בנין אב (חלק ד' סימן ס"ד) שכתב שיותר נכון לבטל מנהג זה היכן שנהגו בו, מכמה טעמים. ע"ש.
מאת: פלוני | תאריך: ט״ו באדר ה׳תשע״ז – מרץ 13, 2017
למה לנשק בנו מת ל'ע זה חמור יותר? מה הם המקורות של רבי יהודה החסיד ועוד אחרונים?
רבי יהודה החסיד הוא המקור לדבר זה (שהובאו אחריו גם בעוד ראשונים ואחרונים) וכתב שהוא סכנה שעלול לא לשאר לו אף אחד ב"מ, ויש עוד הרבה דברים וסגולות שמקורם הוא מספר חסידים