שאל את הרב
print
אא
ראיתי ברש"י על התורה בפרשת בראשית על הפסוק "השומר אחי אנכי" פירש"י: לשון תמה הוא וכן כל ה"א הנקודה בחטף פתח. ע"ש.
והנה בפרשת תולדות על הפסוק "ויאמר עשו אל אביו הברכה אחת היא לך" פירש"י: ה"א משמשת לשון תימה. אולם בפסוק זה הה"א באה בפת"ח ולא כמו שאמר בפרשת בראשית. (וכן בפסוק המכסה אני מאברהם, הה"א נקודה חטף בלבד, ועוד מקומות). אינני יורד לעומק דעתו של רש"י ולכן אשמח לביאור.

הרב חנוך הכהן

רש"י כתב שכל ה"א שהיא בחטף פתח היא ה"א השאלה, ולא כתב שכל ה"א השאלה צריכה להיות דוקא בחטף פתח, ויש כמה ה"א השאלה שמנוקדים בניקוד אחר. ובדוגמאות שהבאת הטעם הוא מפני שהאות הראשונה מנוקדת בשוא, ואי אפשר שיהיו שני שוואים רצופים בראש מילה, וכמו שכתב בספר לחם הביכורים (דף ל"ב ע"א). ועיין שם עוד כללים בזה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0