אם הקיטנה המשיכה כרגיל והיו כאלה ששלחו את ילדיהם לשם רק הורים מסויימים פחדו מלשלוח, אין צריך להשלים הימים. ואם ביטלו את הקייטנה, כמו שבכמה ערים אסרו חוקית לקיים קייטנות באותה תקופה אם אין המקום מוגן מטילים, היה מקום לומר שצריכים להשלים הימים או להחזיר תשלום אותם הימים, שהרי זה בגדר "מכת מדינה", עיין בשלחן ערוך חושן משפט (סימן שכ"ב סעיף א'), ובשו"ת שיח יצחק – חדאד חלק ב' (חושן משפט סימן כ"ב).
אלא דלפי האמת לדעת מור"ם (סימן שכ"א סעיף א') גבי מלמד, ההפסד הוא על ההורים ולא על המלמד, והסמ"ע והגר"א חלקו עליו. ועל כן אם עוד לא שילם – פטור מלשלם, אבל אם כבר שילם אינם חייבים להחזיר לו. ועיין עוד בקובץ ויען שמואל חלק י"ב (סימן כ"ז) כמה פרטים וחילוקים בדינים אלו.