הדלקת נר נשמה בקבר
להדליק נר ודאי אפשר.
וגם לעלות לקבר לא נראה שיש איזה עיכוב, וכן נהגו בתונס לעלות לקבר ביום השלישי של האבלות למרות שקרוב לוודאי שלא עשו מציבה עד לאחר שבעה ימים לפחות.
יה”ר שלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולינו.
ראיתי בספר ברכת ה' (חלק ד' עמוד שלו), שהביא ראיה מדרשת מהרי"ל שאין צריך יחוד מיד לאחר החופה, שכתב שם שהמנהג ליחדם אחר שבע ברכות הוא כדי שיהיה לבו גס בה.עד כאן. וא"כ רואים שאין צריך יחוד מצד הדין. ולכאורה מה הראיה, דלמא מהרי"ל סובר שהחופה היא הכלונסאות (וכמו שכתב הרמ"א שכן המנהג עתה), אך למאן דאמר שחופה היא יחוד (רמב"ם ומרן) אין הכי נמי שנצטרך לייחדם מיד אחר ז' ברכות?
2. אע"פ שעשו נישואין ביום ששי כדי לעשות סעודת שבת וסעודת נישואין יחד, מ"מ מוכח שפיר. חדא, דדוחק לומר שתמיד עשו הנישואין סמוך מאד לשבת, ומה יעשו עם תפלות מנחה וערבית, ובודאי שהיתה שהות הן מעט הן הרבה, ופעמים כך ופעמים כך. ותו דמדברי הפוסקים שהזהירו שצריך לייחדם מערב שבת, ולא הזהירו שיעשו הנישואין מוקדם, משמע שהנישואין היו מוקדם ונשאר זמן עד שבת, ועל זה אמרו שיזהרו לייחדם אז באותו זמן הפנוי, אלמא דאי לא הא [משום שבת], לא איכפת לן שלא נתייחדו מיד. ודוק.
ובאמת שאין צריך שום הוכחה למנהגנו, שהרי כן נהגו אבותינו ורבותינו דור אחר דור, בכל תפוצות הגולה לדורותיהם, ולא נשמע מעולם שייחדו מיד לעין כל. ולא הזהיר זה שום פוסק קדמון. ומה צריך לזה עוד הוכחות וראיות. וברור. ואין כאן מקומו להאריך.