Menu
שאל את הרב
print
אא

1. יוצא שלפי הרב משה לוי מותר לאכול קלחי תירס?
2. נראה לי שיש בעיה אחרת בתירס, והיא שבתירס חי יש תריפסים בודדים בכל קלח, לפי הרב וייא הם מסתתרים בין הגרגרים. יכול להיות שכאשר אתה מבשלם הם נימוחים. האם אין בכך בעיה של אין מבטלים איסור לכתחילה, או בגלל שהוא לא מתכוון לבטל את התריפס ורק לבשל את התירס שפיר דמי?
3. בכל אופן האם יש בעיה עם העלה הירוק שמכסה את התירס, האם הוא נגוע?
4. האם הרב וייא מחמיר יותר משורת הדין בעניין תולעים.
5. האם אפילו חסה גוש קטיף צריך להשרותה במי סבון ולא מספיק לה בשטיפה?
6. האם אי אפשר לאכול תאנים בגלל שהתולעים נראים כגרגרי התאנה?

הרב רזיאל כהן

1. אכן כך היתה דעתו של הגאון רבי משה לוי זצ"ל, אך כבר ציינתי שם בתשובתי הקודמת, שלא מצאתי לדבריו חבר בין העוסקים בנושא. ובספר יוסף לקח שציינתי שם (והוא גם מתלמידי הגר"מ לוי) כתב שהתירס רובו נגוע. ולא רחוק להניח שהתרבו החרקים (כפי שטוענים המומחים).
2. דבר שיש ספק אם יש בו איסור – דעת רוב האחרונים שלא שייך בו דין מבטל איסור לכתחילה (עיין בשדי חמד מערכת א' כלל ה'), וכל שכן באופן שאינו מתכוין לבטל האיסור אלא רק מבשל כדרך תיקון המאכל בכל השנה (עיין יורה דעה סימן פד סעיף יד, ובשו"ת תפלה למשה חלק ג סימן ז). וכמדומני שאחת הטענות של הגר"מ לוי כלפי הרב וייא שיבדל לחיים טובים היתה, שאין לבדוק את אחוזי ההתלעה בתירס כמות שהוא, אלא רק אחרי הבישול (שאז מסתלקים ממנו הרבה מהתולעים).
3. עלה זה הוא מקור הבעיה, שם בית הגידול של התריפסים, ומשם הם עוברים לקלח. מכל מקום מסתבר שאחרי ניקוי ושפשוף היטב ובדיקה לאור השמש – אפשר להבטיח שיהיה נקי (אם בכלל יש מי שאוכל אותו?).
4. אמת נכון הדבר שהרב וייא מחמיר הרבה, ובעיקר מפורסם שחושש בהגדרת "מיעוט המצוי" (שהוא שיעור המחייב בדיקה) לדעת הרב משכנות יעקב שהוא פחות מעשרה אחוזים, ולדבריו כל פרי שיש בו אף פחות מעשרה אחוזי התלעה – אסור לאכלו בלא בדיקה. ואילו אנחנו סומכים בזה על הריב"ש הסובר ששיעור "מיעוט המצוי" הוא קרוב למחצה (מעל 25 אחוז), ואף זו היתה אחת מטענותיו של הגר"מ לוי זצ"ל כנגד הרב וייא.
5. שמעתי מהרב ריוח שהשריה במי סבון אינה אלא לחומרא, להבטיח נקיון מושלם (אלא שלפי הנשמע לא כל המכונה "גוש קטיף" מבטיח תוצרת נקיה באמת).
6. לגבי התאנים לא בדקתי, אבל מצד הסברא אין לזה ביטול, מפני שאחרי התבוננות אפשר להבחין בין התולעת לגרגרי הפרי עצמו (ולפיכך קראם הכתוב "שרצים" – שאינם נראים אלא על ידי ששורצים וזזים מפה לשם). וכיוצא בזה מבואר בפרי חדש יורה דעה ריש סימן ק"ד ועוד אחרונים. מכל מקום אפשר לאכול תאנים מעט מעט בבדיקה יסודית.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן