Menu
שאל את הרב
print
אא

ידוע ומפורסם שגזרו חז"ל על איסור אכילה ושתייה לפני תפילת שחרית:"לא תאכלו על הדם"-לא תאכלו קודם שתפללו על דמכם וכו'"(ברכות דף י,ע"ב) וכן פסק השו"ע בסימן פ"ט ס"ע ג:"שאין לאכול ולשתות קודם התפילה אלא מים בלבד" אולם רבים מן האחרונים ספרדים ואשכנזים כאחד כתבו להקל לשתות תה או קפה לפני תפילת שחרית משום יישוב הדעת (משנה ברורה ס' פט ס"ק כ"ב,שו"ת אז נדברו חי"ב ס' כז.שו"ת יביע אומר ח"ד סי' יא.) אולם ראית בכף החיים פלאג'י (סימן יא אות ד.) שכתב:"הוי משכימי בבוקר קודם התפילה לשתות "קינאר" או "גאיי" הנקרא "תה" או "סחלאב" וכו'...ובקושי התירו "קאבי"(קפה) עם סוכר בשביל הבדיקה לטהר את גופו"ע"כ וכן פסק בשו"ת לב חיים (ח"א ס'י ס"ט) ובאמת נסתפקתי מה הדין לגבי שאר משקאות חמים חוץ מקפה ותה כמו סחלב,שוקו חם,צא'י לאטה,לא ראיתי התייחסות לשתיית שאר משקאות חמים אצל פוסקי דורנו חוץ מתה וקפה? והאם יש איסור בשתית שאר משקאות חמים הללו כמו שוקו,סחלאב וכו' לפני תפילה?

הרב אלדן כהן

הקפאין שבקפה ובתה הוא סם ממכר, ולכן הרגיל בהם אינו יכול להתפלל בעירנות בלעדיהם. ובאמת ביוה”כ ובט”ב שא”א לשתות אפילו לפני עה”ש ישנם רבים שמנמנמים לאורך כל היום מהטעם הזה.

ולכן התירו בהם האחרונים, אע”פ שבזמנם הם היו משקאות חשובים, כיון שהדבר דומה למי שרעב וצמא ביותר שהתירו הרמב”ם ומרן לאכול ולשתות קודם התפילה. ובזמנינו שאינם חשובים כ”כ, מותר בפשיטות לשתות קפה ותה עם סוכר בלבד. כמדומני שיש מתירים לשתות קפה עם חלב, אך לגאוה כיון שאין צורך בחלב יש לחוש בזה לגאווה. ואפשר שלא התירו אלא למי שאינו יכול לשתות קפה שחור. ועכ”פ כל מה שאינו בכלל זה פשוט שאין להתירו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן