Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום. כפי מה שידוע לי "אוזר" בתנ"ך מקביל ל"חוגר" וכדברי הרמב"ם (תפילה ונשיאת כפים פרק ז הלכה ו) "כשחוגר חגורו מברך אוזר ישראל בגבורה". ובתנ"ך מצאנו פסוקים: הֵן כֻּלְּכֶם קֹדְחֵי אֵשׁ מְאַזְּרֵי זִיקוֹת לְכוּ בְּאוּר אֶשְׁכֶם וּבְזִיקוֹת בִּעַרְתֶּם מִיָּדִי הָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְמַעֲצֵבָה תִּשְׁכָּבוּן. (ישעיהו נ,יא) הא-ל הַמְאַזְּרֵנִי חָיִל וַיִּתֵּן תָּמִים דַּרְכִּי. (תהלים יח,לג) וַתְּאַזְּרֵנִי חַיִל לַמִּלְחָמָה תַּכְרִיעַ קָמַי תַּחְתָּי. (תהלים יח,מ)והיינו שכאשר אדם עושה את הדבר לעצמו זה נקרא "אוזר" כמו בפס' "קֶשֶׁת גִּבֹּרִים חַתִּים וְנִכְשָׁלִים אָזְרוּ חָיִל. (שמואל א ב׳:ד׳) וכאשר מדובר שמישהו חיצוני עושה פעולה למישהו אחד זה נקרא "מאזר". כמו "לובש/מלביש" וכו'. רציתי לשאול האם הדבר נכון גם בפועל חג"ר, האם יש מילה "מחגר"? אשמח להסבר מפורט. וכן אשמח לדעת אם דברי נכונים בעניין "אוזר/מאזר" או שמא ניתן להשתמש בפועל "אוזר" גם כאשר מדובר שאדם עושה משהו למישהו אחר (ולפ"ז האם "אוזר ישראל בגבורה" ניתן לפרש שה' חוגר אותנו בגבורה או שחייבים לומר שה' חוגר אל עצמו אותנו בתור גבורתו).

הרב חנוך הכהן

לגבי השאלה האם יש פועל “מחגר”, בספר שרשים להרד”ק שורש חגר הביא הרבה פסוקים מהתנ”ך ובכולם אין מחגר, וא”כ מסתמא אין. ההבדל בין חוגר למחגר שהראשון הוא בבנין קל והשני הוא בבנין פיעל הדגוש, ולא כל שורש משתמש בכל בנין, לכן אין מלת מחגר כנ”ל.

לגבי אוזר ומאזר דבריך נראים טובים ונכוחים, שזה לעצמו וזה לאחרים, וגם השאלה מהברכה אוזר ישראל היא שאלה טובה, כי לכאורה היה צריך לומר מאזר ישראל בגבורה. אך אפשר לומר שאוזר משמש גם כאשר אחד עושה פעולה על השני.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן