Menu
שאל את הרב
print
אא

.רציתי לשאול מהו ביאור המילה תכונה בדיוק, מה המקור שלה וכו'... ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער א אות לד כמו שמצינו שאמר אברהם (בראשית יב, יא): הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את, שלא נסתכל בה עד היום ההוא להתבונן על תכונת יפיה. ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ג אות קמה קמה ופירוש המגלה פנים בתורה - האיש אשר העיז פניו לדבר על התורה דברים אשר לא כן, ואומר: חנם נכתבו בתורה אלה הפסוקים וספירות הענינים האלה! ומגאותו וגאונו אומר בלבו, כי אחר שאין ידו משגת לבוא עד תכונת טעם הדברים, כי אין סתר למו ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ג אות קעג קעג עתה נאזין עד תכונת עניניהם ותכונת אופניהם, להשכילך בינת מבחר עמקיהם, ונחלק אותם לחלקיהם ונחשוף סוף חומר ענשי עלילות נגעלות, ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ג אות קפא ויש אנשים יחליפו מקצת הדברים אשר שמעו בבלי דעת, כי לא ישיתו לבם לחקור בעת שמעם - גם זאת מדה רעה. ואמר שלמה עליו השלום (משלי כא, כח): "ואיש שומע לנצח ידבר", פירוש: איש נותן לב לשמוע ולהאזין עד תכונת הדברים אשר ידברו באזניו למען יספר אותם על נכון

הרב חנוך הכהן

מקור המלה: “מתכונת הלבנים” (סוף פ’ שמות), “במתכונתה לא תעשו לכם” (תחילת פ’ כי תשא), ועוד דוגמאות רבות בספר שרשים להרד”ק שורש תכ”ן.
ולפי הפסוקים הנ”ל ועוד פסוקים המובאים בספר השרשים שם נראה שפירושה ידיעה מדוייקת יותר מידיעה סתם, ולכן פרעה רצה “מתכונת לבנים” כלומר את המספר המדוייק שלא יחסירו אפילו אחת. וכן במתכונתה לא תעשו – אל תעשו בדיוק כמוה אבל עם שינויים מותר. ובזה תוכלו להבין גם את דברי רבנו יונה שצטטתם בשאלה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן