Menu
שאל את הרב
print
אא

א. בברכת השנים כתוב "שמרה והצילה שנה זו", וכן בברכת אשר יצר "בחכמה, וברא בו". האם המילים שנה, ברא אמורות להיות במלעיל מדין מלעיל נסוג אחור? לכאורה היה נראה לי שכן, אך בסידור לא מצויין. האם זה נכון? ב. בלשם יחוד הארוך לפני ספירת העומר, ידועה המחלוקת האם לומר עשה או לא. אך שמעתי כבר כמה אנשים שאמרו שאולי היה ראוי כיון שהתפילה מצוטטת מספר לשון חכמים לכל הפחות לכתוב בהערה למטה שדעת הגרי"ח מחבר הנוסח כן לומר את המילה עשה, אך למעשה ראוי שלא וכו' כדעת מרן היבי"א. שזה מוזר לצטט מלשון חכמים משהו ולשנות בו את הנוסח ממה שכתוב שם. ואולי ראוי להעיר למטה בהערה. ג. ביעלה ויבוא, זכרנו ה אלוקנו בו לטובה ופקדנו בו לברכה וכו', האם המילה בו בכל אחת מהפעמים אמורה להיות עם ב רפויה או דגושה? לפעמים ראיתי שהמילה בו הראשונה רפויה ולפעמים דגושה. ד. בברכת שים שלום, כולנו כאחד. האם הכ' רפויה או דגושה? ה. בובא לציון, האם יותר נכון לומר "למען" לא ניגע לריק וכו'. הבנתי שבצפון אפריקה המנהג הוא כן לומר, מדוע בסידור איש מצליח כתבו שלא לומר? האם יש עדיפות לאחד הנוסחים?

הרב חנוך הכהן

א. לגבי וברא בו יש געיא האות ב’ לומר שבאמת עושים שם נסוג אחור. ואולי יש לכם את המהדורא הקודמת. לגבי שנה זו, באמת אין סימון, ודעת מרן שליט”א בשו”ת מקור נאמן (ח”א סי’ תתנ”ז) בשאלה כיו”ב שמכיון שיש הרבה כללים לנסוג אחור, אין ללמוד מדוגמא לחברתה, עד שנמצא כדוגמתה ממש. ע”ש. וה”ה לנידון שלכם. ב. רואה אני דבריך טובים ונכוחים, ובלי נדר אעביר את ההערה לנוגעים בדבר. ג. הראשונה דגושה ושאחריה רפויות (כ”ה במהדורא האחרונה של הסידור). והטעם הוא כי בראשונה מפסיקות המילות “ה’ אלקינו” ביניהם. ד. רפויה. באופן כללי יש לדעת על שאלות ג’ וד’ כי כמו שאנו מוצאים בטעמי המקרא שיש טעמים מפסיקים גם באמצע משפט כפשטא וטרחא, והם מבטלים את הכלל של בג”ד כפ”ת אחרי אהו”י, אותו הדבר יתכן להיות בכל משפט, וזה הסיבה שלפעמים תראו שאחרי אהו”י בג”ד כפ”ת דגושות אפילו שאין בין המילים פסיק או נקודה. ה. הסיבה שמחקו את המילה “למען” היא שלא יראה כעובד ע”מ לקבל פרס. וכ”כ הכה”ח סי’ ס’ אות ג’ לגבי למען לא נבוש.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן