Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום וברכה. א) שאלתי לא מזמן שאלה בכותרת -יציאה ידי חובת קריאה- והרב ענה שבדוגמא לא ניגע אין שינוי משמעות. קשה לי , משום שאף שבנגיעה הדגש חזק וכאן כשהתכוון ליגיעה אמר בדגש חלש במקום ברפה, אע''פ כן, כשאמר בדגש חלש אין משמעות לא של נגיעה ולא של יגיעה, ואם נאמר שנוטה הקריאה בדגש חלש ליגיעה - זה מי החליט?! אולי זה דומה לנגיעה?! ואם כן אז בדוגמא הפוכה שאמר ''לא ניגע'' (בשולחן לדוגמא) בדגש חלש והתכוון לנגיעה, אז גם אז נצטרך לומר שהדגש נוטה ליגיעה ולא לנגיעה. כוונתי היא: למה בדגש חלש נחליט שכיוון שזה לא דגוש חזק זה אינו שינוי משמעות לנגיעה, הריי אם נאמר כן נצטרך לומר גם שזה אינו דומה לרפה שהוא לשון יגיעה, וכיוון שהמילה אינה דומה לנגיעה ולא ליגיעה, הריי זה נכנס לגדר של שינוי משמעות. אני מקווה שהסברתי את בצורה טובה ב) בקריאת שמע כשאומר שם השם בפתח במקום בקמץ, האם יצא ידי חובת קריאת שמע? הריי לכאורה זה שינוי משמעות, ולא יוצאים ידי חובת קריאה. חזק וברוך על הטרחה ברוכים תהיו

הרב חנוך הכהן

א. הבנתי את השאלה. התשובה פשוטה, האות נ’ של נגיעה נבלעת רק בדגש חזק, דגש קל מעולם לא מבליע אות, ולכן כאשר עושים בלי דגש חזק אין כאן אות נ’, והמשמעות היא יגיעה.
ב. לגבי שינוי משמעות בשם ה’, בקובץ אור המערב ח”ג עמ’ מ”ה האריך בזה המדקדק הרה”ג ר’ בנציון הכהן זצ”ל וכתב שאין שינוי בין פתח לקמץ ושניהם לפעמים קודש ולפעמים חול, וגם אם משמעות המלה היא רבים, אין בזה כלום. ולכן אף שנכון ללמוד ולעשות את הקמץ כמבטא הפרסים, מכל מקום מי שאומר את הקמץ כפתח יצא ידי חובה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן