פרשת נשא
לא הבנתי מה שכתבתם שאנו קוראים לציון מקום קודשים. מכל מקום זה נכון שבדרך כלל אומרים קדשים בקמץ רחב, וכאן הוא יוצא מהכלל.
שלום כבוד הרב. א. מדוע אומרים "מנחות" עם מ' בשוא ונ' קמוצה? והרי לכאורה היה צריך לומר עם מ' בחיריק ונ' בשוא, שהרי ככה אומרים בלשון יחיד, ואז מוסיפים אותיות ו' ות' לציון הרבים. ב. מדוע במלה "דרכים" הד' בשוא והר' קמוצה? והרי לכאורה, לפחות הר' אמורה להיות בסגול, כמו שאומרים בלשון יחיד.תודה רבה.
א. יש שני משקלים, יש משקל פִּעְלָה, ובו אומרים ברבים פְּעָלוֹת, כמו שמלות שפחות (מכלול דף קנ”ז ע”ב), ויש משקל מִפְעָה (וחסר בו ל’ הפעל) כמו מצוה, משרה, ובו אומרים ברבים פִּעְלוֹת, כמו מצוות משרות (מכלול דף קע”ג ע”ב). ולגבי מנחה הכריע הרד”ק שם שהיא מהשלמים דהיינו משקל פעלה, ולכן הנכון הוא לומר מְנָחוֹת כמנהג העולם. ב. כך היא הדרך כאשר משנים לרבים הרבה פעמים משתנה הניקוד לגמרי, ומנחות הנ”ל ג”כ מוכיח את זה.