הנצחת תורמים ממהדורא ראשונה
אין חיוב לחזור על התורמים, וכך נהוג בכמה ספרים.
(השו”ת מתוך עלון פניני הפרשה מספר 1113).
בס"ד שלום רב לכת"ר שאלתי מהי הגדרת הדברים הבאים כתשמישי קדושה או תשמש של תשמיש או קדושה ממש: רצועות תפלין, התיק של התפלין (לא הבית עצמו התיק שלהם) ,פרוכת בבית הכנסת(האם חייב לגנוז אותה),ארון הקודש /היכל ? שאלתי נובעת מכך שלפי המשנה ברורה בהסבר בסימן קנ"ד סעיף ג' נראה שרצועות הם קדושה ממש ולא תשמיש קדושה, ואם כן לפי הרמ"א שקלף מעובד יש לו קדושה עוד לפני השימוש הראשוני כיון שנעשו לשם מצווה גם הרצעות של התפילין אין להשתמש בהם שימושי חול או לנהוג בהם קדושה כגון (להקפיד שלא יגעו על הריצפה) עוד לפני השימוש הראשוני כלומר לפני הנחת תפילין עם הרצועות פעם הראשונה כיון שנעשו לשם מצווה האם זה נכון?ואם כן מהו הגדרתו של תיק התפילין תשמיש קדושה או שהוא תשמיש דתשמיש?
לא הבנתי מהיכן יצא לכת”ר שדעת המשנ”ב סי’ קנ”ד שהרצועות נחשבות כגוף הקדושה עצמה. וכ”ש שאין להחמיר קודם שנשתמשו בהם (אף דטעונות עיבוד לשמה מדינא).
וארונות הקודש של ספרדים נחשבים תשמיש דתשמיש, מפני שהס”ת שלהם כבר מחופים בנרתיקי עץ, וגם הפרוכת מיעקר הדין אינה אלא תשמיש דתשמיש. והארכתי בזה בס”ד במחקרי ארץ ח”ד סי’ ט’. ע”ש.