פרשת נשא
לא הבנתי מה שכתבתם שאנו קוראים לציון מקום קודשים. מכל מקום זה נכון שבדרך כלל אומרים קדשים בקמץ רחב, וכאן הוא יוצא מהכלל.
שלום וברכה. יש כידוע מילים שמשתנה משמעותן אם הוגים פתח במקום קמץ כגון בשם השם שנהפך מקודש לחול, וכן במילים רבות. וכן יש מילים שאם הוגים בדגש ג' ד' או ת' רפות משתנה משמעותן, כגון ''לא ניגע לריק''. מכיוון שלצערנו חזנים רבים לא מקפידים על הנ''ל לכאורה זה שינוי משמעות ולא יוצאים ידי חובת קריאה. שאלתי היא: האם בגלל שהדיבור השתנה ולא נוהגים לדבר כך יוצאים י''ח בדיעבד - או שמא אף בדיעבד לא יוצאים? ברוכים תהיו
לגבי לא נגע לריק – אין בזה שינוי משמעות מכיון שעושים את הג’ דגושה בדגש קל, וזה עדיין נשמע לשון יגיעה, ורק אם היו עושים בדגש חזק היה נשמע לשון נגיעה. ומזה יש להבין שע”פ רוב וכמעט תמיד אין שינוי משמעות באותיות בג”ד כפ”ת אם הם דגושות בדגש קל או בלא דגש.
ולגוף השאלה, באמת הרבה פעמים החזנים משנים משמעות, אך גם המתפללים עצמם לא יותר טובים מהחזנים, א”כ אין לנו פתרון יותר טוב. ומי שהוא עצמו יודע שמדקדק יותר יקפיד שלא לצאת ידי חובה מהחזן, וזה לא כ”כ קשה ליישום כי כמעט אנו לא יוצאים ידי חובה מהם, בחזרת הש”צ – היום כולם מתפללים בעצמם, ובקס”ת אין זה חובת יחיד אלא חובת ציבור (אמנם צריך להחזיר את הקורא, אך לא בגלל שיוצאים ידי חובה). מה שנשאר לנו זה רק מגילת אסתר, או לפעמים ברכות המצוות כמו לשמוע קול שופר.