Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום וברכה. יש כידוע מילים שמשתנה משמעותן אם הוגים פתח במקום קמץ כגון בשם השם שנהפך מקודש לחול, וכן במילים רבות. וכן יש מילים שאם הוגים בדגש ג' ד' או ת' רפות משתנה משמעותן, כגון ''לא ניגע לריק''. מכיוון שלצערנו חזנים רבים לא מקפידים על הנ''ל לכאורה זה שינוי משמעות ולא יוצאים ידי חובת קריאה. שאלתי היא: האם בגלל שהדיבור השתנה ולא נוהגים לדבר כך יוצאים י''ח בדיעבד - או שמא אף בדיעבד לא יוצאים? ברוכים תהיו

הרב חנוך הכהן

לגבי לא נגע לריק – אין בזה שינוי משמעות מכיון שעושים את הג’ דגושה בדגש קל, וזה עדיין נשמע לשון יגיעה, ורק אם היו עושים בדגש חזק היה נשמע לשון נגיעה. ומזה יש להבין שע”פ רוב וכמעט תמיד אין שינוי משמעות באותיות בג”ד כפ”ת אם הם דגושות בדגש קל או בלא דגש.
ולגוף השאלה, באמת הרבה פעמים החזנים משנים משמעות, אך גם המתפללים עצמם לא יותר טובים מהחזנים, א”כ אין לנו פתרון יותר טוב. ומי שהוא עצמו יודע שמדקדק יותר יקפיד שלא לצאת ידי חובה מהחזן, וזה לא כ”כ קשה ליישום כי כמעט אנו לא יוצאים ידי חובה מהם, בחזרת הש”צ – היום כולם מתפללים בעצמם, ובקס”ת אין זה חובת יחיד אלא חובת ציבור (אמנם צריך להחזיר את הקורא, אך לא בגלל שיוצאים ידי חובה). מה שנשאר לנו זה רק מגילת אסתר, או לפעמים ברכות המצוות כמו לשמוע קול שופר.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן