פלפלין העץ או אדמה
שלום וברכה
לכבוד הרבנים החשובים שליט"א,בפרקי אבות (ג:ז) תנן, רבי שמעון אומר, המהלך בדרך ושונה ומפסיק ממשנתו ואומר, מה נאה אילן זה ומה נאה ניר זה, מעלה עליו הכתוב כאלו מתחייב בנפשו. וכ' הרע"ב: ויש אומרים, דאשמועינן רבותא דאף על גב דעל ידי כן הוא מברך ברוך שככה לו בעולמו, אף על פי כן מעלין עליו כאלו מתחיב בנפשו. וקשה לי, דבשלמא באילן נאה, שהוא מעשי ידיו של הקב"ה, אתי שפיר, דהרואה אילנות טובות מברך "ברוך שככה לו בעולמו" (ברכות נח:). אבל בניר נאה, שהוא מעשי ידי אנוש ולא מעשי ידיו של הקב"ה, לכאו' נראה דאין אדם מברך "ברוך שככה לו בעולמו"! וא"כ איך ה"יש אומרים" מפרשים "מה נאה ניר זה"?תודה רבה,דוד דומברובסקי
נוסח הברכה “שככה לו בעולמו” אין משמעותה דוקא בריות שה’ יצר, וא”כ בפשטות אפשר לברך גם על ניר נאה. אך בפוסקים לא מצאתי חידוש זה, ואולי מדברי הרע”ב האלו יש להוכיח כן.