סיום מסכת לשני נפטרים כאחד
אם התחייבת לעשות סיום מסכת לעילוי נשמת כל אחת בנפרד, יש מה לדון, אבל אם לא אין שום מניעה לעשות סיום לעילוי נשמת שתי נשמות, ונר לאחד נר למאה.
בס"ד אצל אחינו האשכנזים יש מושג שנקרא "חיוב", כלומר האבל על אביו או אמו ל"ע עובר קבוע לפני התיבה, אצלם זו ממש חובה. האם אצלנו הספרדים, בדגש על יוצאי צפון אפריקה מרוקו טוניס וכו', יש חובה כזו מפורשת בפוסקים (שו"ע למשל)? ברור שיש לומר קדיש, ואלי אפילו יש עניין וזכות לנפטר שבנו עובר לפני התיבה, אך אני שואל האם יש חובה מפורשת ומוחלטת בפוסקים לעבור לפני התיבה? הרי אצל רוב קהילות הספרדים יש ש"צ קבוע שעובר לפני התיבה, ולא נתקלתי בבית כנסת ספרדי שמזיז את הש"צ הקבוע מפני אבלים הרוצים לעבור קבוע לפני התיבה.תודה לכבוד הרב.
בהחלט אין חיוב לעלות ש”צ, ולא רק זה אם הוא לא עונה על התנאים שצריך להיות ש”צ עדיף שלא יעלה. וגם אצל האשכנזים לא נראה לי שזה “חיוב” כשמו, אלא הכוונה שיש לו צורך וענין לעלות. [וגם אצלם יש לפקפק על המנהג אם אכן העולה ש”צ אינו עונה להגדרות ההלכתיות של ש”צ].