Menu

עיבור

שאל את הרב

חישוב מולד הלבנה בשעון קיץ וחורף

מוספים שעה בשעון קיץ כן דעת מרן ראש הישיבה שליט"א וזה פשוט, כיון שנוהגים לחשב את שעות המולד משעה 18.00 בערב וכמ"ש בספר סולת נקיה (פרק ד' אות ו') א"כ בשעון קיץ זה שעה 19.00 בערב

גם לזה התייחס מרן שליט"א בקונטרס סולת נקיה עמ' כ"ב וביאר שאין זה יכול להיות מכיון שכאשר נוסיף הכ"א תקפ"ט על המולד יצא הבא ביום שני וא"כ ההבדל בין השנים הוא ז' ימים בלבד וזה שנה כסדרה ולא שלימה ע"ש

האם קיימת טעות סופר בספר בינה לעיתים ?

זה לא קשור לחשבון, זה האחור של ו' חדשים כדי לדעת את המולד שהיה לפני ו' חדשים, ובאמת כמ"ש בספר בינה לעיתים כתוב גם בקונטרס סולת נקיה למרן שליט"א פרק ג'.

ואולי לא הבנתי כוונת שאלתך, אשמח אם תוכל לפרט יותר.

למה חוששים לספק יום ספק לילה רק בשקיעה ולא בזריחה

הירושלמי (פ"א דברכות ה"א) נגע בהקבלה שאמורה להיות לכאורה בין עלות השחר לצאת הכוכבים, והביא שני פסוקים ללמוד מהם שלמרות שאין אור גמור, עצם התהליך של האור בהדרגה כבר נחשב בוקר. ע"ש.

כמדומני שזה פותר גם את השאלה שלך.

ביטול עדות למפרע מחמת עיבור השנה

מסתבר שהוא הדין לעדות ולקידושין שאם המציאות משתנה מכח עיבור השנה כ"ש שהדין משתנה.

ומצינו כיוצ"ב שמבטלים העדות למפרע בעד זומם (עיין סנהדרין (כ"ז ע"א)

הכרזת מולד החודש בפרוטרוט

מו"ר ועט"ר מרן ראש הישיבה שליט"א נוהג להכריז על המולד אבל כפי שהבנו ממנו זה מנהג שהנהיג בעצמו וביאר טעמו כדי שכך ידעו מתי זמן קידוש לבנה.

לגבי מנהג ירושלים ובית-אל אם אכן בשו"ת ישכיל עבדי שהיה ראש ישיבת המקובלים בת-אל בירושלים כתב להכריז מסתמא כן המנהג, אלא שראיתי בישכיל עבדי שם שלא כתב כן, רק נשאל מרב אשכנזי מה מקור המנהג להכריז וציין לו לספר בני יששכר, כך שאין הכרח שסובר כך שצריך לנהוג וכ"ש שאין הכרך שכך המנהג.

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew