Menu

בדרך השם

שאל את הרב

שאלה בעניין סגנונות של דרכי קיום התורה

קודם כל עיקר הדין הוא שאדם בא למקום חדש אין עליו חיוב של מנהגי המקום שיצא ממנו, וכמו שכתב מרן ראש הישיבה שליט”א בהקדמה לספר ברית כהונה.

מכל מקום לא ראוי ולא כדאי לזרוק את המנהגים הקדמונים והקדושים אשר מיוסדים על אדני פז, ולכן צריך לשמור עד כמה שהדבר ניתן ובגדר האפשרי על המנהגים הקדמונים.
וראה בהקדמה הנ”ל שגם כן כתב כנ”ל ושם מביא דברים (לדוגמה) שאין צריך לשמור על המנהגים הקדמונים.

חוץ מזה באופן כללי לא רק שאין בזה בעיה אלא אף מומלץ ללמוד דברים טובים מאחרים, אבל גם בזה יכול האדם להיות חכם וללמוד אחד היכן הוא מפסיד נוצרות אבותיו ע”י שהוא הולך בדרכים אחרות.

ולגבי לימוד פנימיות התורה וחסידות התונסאים וילמדו קבלה (אם כי לא כולם), רק צריך כל אחד לדעת אם הוא מתאים ומוכשר ללמוד קבלה. ולגבי לימוד חסידות אף שלא היה נהוג בתוניס לא נראה שיש איזה התנגדות ללמוד, רק פעמים שאדם נמשך יותר מידי אל דרך החסידות ועל ידי זה עוזב דרך אבותיו. שאלות של הנהגה הם שאלות מסובכות וארוכות והשתדלתי לענות כאן כמה שאני יכול, אבל צריך לדעת שצריך וזה הרבה חוכמה וחשיבה וגם התייעצות מה לעשות וכמה לעשות וכו’, ועל זה אמר שלמה תן לחכם ויחכם עוד.

מה ללמוד, סוגיות או מסכתות?

אם המטרה היא להגיע לרמת עיון גבוהה (כמו שנשמע מסוף המכתב שאתם רוצים ללמוד ספרים כמו המשנה למלך וכו’) אין זה משנה אם תלמדו מסכת שלמה או סוגיות אלא שתלמדו ללמוד בעיון. ומכל מקום יש סוגיות ונושאים ששם העיון חזק יותר ושם אפשר להתלמד בזה.

אכתוב לכם כמה מקומות בש”ס שרגילים ללמוד בעיון בישיבה: פרק המפקיד ופרק הזהב במסכת בבא מציעא. מסכת פסחים פרק ראשון. קידושין פרק ראשון. מסכת שבת פרק כל הכלים. מסכת חולין פרק כל הבשר.

סגולת אבני החושן

אפשר לנסות, אבל לא נמצא כן בספרים לענין גילוי עתידות. ראה גם רבנו בחיי פרשת תצוה (שמות כח, טו).

(השו”ת מתוך עלון פניני הפרשה מספר 1105).

 

שימוש באינטרנט ע”מ ללמוד מושגים תלמודיים שאנני מכיר

זה נושא מאוד רגיש, יש אנשים שנוגעים באינטרנט ונפגעים מיד, וקשה לענות תשובה שמתאימה לכל אחד. אך באופן כללי אם זה אינטרנט פרוץ שאפשר בלחיצת כפתור להגיע למקומות טמאים – לא תגע בו יד וגו’.

וגם אם זה אינטרנט כשר, אם אינך רגיל לנגוע ואתה עושה את זה רק בשביל לבדוק מושגים בלימוד, עדיף לך לא להתקרב אל הכיעור, וה’ יעזור לך ללמוד ולדעת מושגים בדרכים טובות יותר.

מתעקש להיות בלי כיפה

יש ללכת אתו לאט לאט, ולפחות להקפיד שלא יוציא ברכה או פסוק מפיו בגילוי ראש (אולי כשיראה דברי מרן בש”ע סי’ צ”א סעי’ ג’ “שיש למחות שלא ליכנס בבית הכנסת בגלוי הראש” יקבל).

(השו”ת מתוך עלון פניני הפרשה מספר 1101).

 

תיקון למי שפגע ואינו זוכר במי

כואב לנו על מצבך שאתה סובל הרבה, ויה”ר שה’ יסיר ממך את מדת הדין, וירוח לך ותצא מכל הצרות והקשיים.

ולגבי מה שכתבת שכנראה פגעת במישהו קשה, ואינך זוכר מי הוא.

הנה פגיעה באדם היא דבר חמור, ואפשר לאדם לסבול ממנה הרבה, ואם יזכה לבקש את מחילתו וימחל לו באמת, ינצל מהצרות.

אולם כשאינך זוכר, או שאינך יודע איך אפשר להשיגו. הנה אם אתה יכול ליזכר מי האנשים שהיו מעורבים בסיפור ההוא, או מי היה לידכם באותה שעה, מי החברים וכו’, ותנסה לדלות מהם פרטים להגיע לאותו אדם.

ואם אי אפשר בשום אופן, כמדומה שמובא בספרים הקדושים, שאם אדם מצטער באמת בכל לבו, ויתחנן ויתפלל לה’, ויעשה תשובה אמיתית בכל השתדלות אפשרית. אז בורא עולם שבוחן כליות ולב, יגמור לטובה. או שיזכיר לו מי האדם ויביאו אליו שיוכל לבקש ממנו, או שיתן בלב אותו אדם שימחל לו, ויגלגל דברים רבים בעולם, עד שיזכה למחילה אמיתית, כי רחמנא לבא בעי. ה’ יהיה בעזרך!

מאמרים

זכר רב – רש”י – רבי שלמה יצחקי

שורות זכרון על גדולי ישראל בלעדיו לא יזיז

זכר רב – הרב משה חורב זצ”ל

מולל באצבעותיו, והמקורות כבר בשפתיו. בזה יובן ובזה

לקריאה

פרשת וישלח – מרבה נכסים – מרבה דאגה

נוהג מעניין היה למלך באותה מדינה. מפעם לפעם היה לובש בגדי אזרח פשוטים ויורד אל העם בלי להזדהות. מסתובב היה ברחבי מדינתו ותוהה מקרוב על חיי נתיניו. באחד מהלילות עבר על פתח ביתם של העניים המזמרים ונמשך אחר קול ניגוניהם העליזים.

לקריאה
הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew