
הגהה מיותרת בספר יריעות שלמה
שאלות נוספות בנושאשלום, בספר יריעות שלמה ח״א (סוף פרק ז, הערה 34) העתיק את דברי מנחת ש״י על התיבה " הלה' ". בתוך הדברים נמצא המשפט "והיה נראה לכתוב בס"ת תיבה אחת שכך נמצא "בס״ס" המדוייקים", והגיה שם [בס״ת, כצ״ל]. ואני מתפלא על ההגהה הזו התמוהה והמיותרת, כי כל הרגיל בספר מנחת ש״י יודע שהוא מרבה להשתמש בר״ת "בס״ס" ופענוחו הוא "בספרי ספרד". טרם אכלה, שתי הארות קצרות נוספות על הלכה זו: הראשונה, שאם היה מקום להוסיף הערות בסוגריים מרובעים בדברי המנחת ש״י הארוכים האלה, זה היה לפרש אמאי קאי לשונות "עכ״ל". ושנית, היה מקום להוסיף שהתימנים נוהגים לכתוב בתיבה אחת. בברכה
הרב חנוך הכהן
האמת אתכם בהגהה של מנחת שי.
אם תוכלו לשלוח לנו הערה זו וההערה האחרונה להזכיר את מנהג התימנים, כמכתב אל הרב שלמה מועלם שליט”א, נמסור לו בל”נ.
שאלת המשך: כיצד שולחים מכתב לרב מועלם?
מאת: פלוני | תאריך: י״ז בכסלו ה׳תשפ״ב – נובמבר 21, 2021
תודה על ההמלצה לשלוח מכתב לרב מועלם (ובאמת חשבתי מלכתחילה שתופנה השאלה אליו). כיצד עושים זאת? האם ניתן לשלוח בדוא״ל? תודה רבה
הרב חנוך הכהן
כוונתי שתכתבו את הדברים בצורה עדינה יותר ולא בלשון “תמוהה ומיותרת”, ותשלח אלינו לכאן ואנו נמסור לו.
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: י״ט בכסלו ה׳תשפ״ב – נובמבר 23, 2021
מה תקיף במילים "הגהה תמוהה ומיותרת"? אם "תמוה" היא מילה תקיפה, נראה שלא נשארו הרבה ספרים שאינם נוקטים בלשונות תקיפים. ומה תקיף ב"מיותר"? כפשוטו כן הוא, לא היה מקום להגהה, ולכן ההגהה מיותרת. ותו לא מידי.אם הסגנון לא מצא חן בעיניכם, לא נורא, אל תעבירו לו. אחרי הכל, הטעות רשומה על שמו ולא על שמי. כט״ס
הרב חנוך הכהן
יכול להיות שאתם צודקים, מ”מ לענ”ד עדיף להמנע אפילו מזה. וכדיוע דבר זה גורם למחלוקות וגורם לאדם להחזיק בדעתו.
וידוע שמרן הרב עובדיה זצ”ל כתב על הבא”ח “לא נגע ולא פגע” וזעמו על זה חכמי בבל, ואח”כ כתב להם שנמצא לשון זה בכמה ספרי שו”ת, ובכל זאת לא שבה אפם…
ולגוף הענין העברתי לו את ההערה בע”פ ותיקן בספרו.