מגילת אסתר הכתובה יחד עם שאר המגילות
שאלות נוספות בנושא
כתוב בשלחן ערוך (סימן תרצא סעיף ח): "אֵין קוֹרִין בְּצִבּוּר בִּמְגִלָּה הַכְּתוּבָה בֵּין הַכְּתוּבִים, וְאִם קָרָא, לֹא יָצָא אֶלָּא אִם כֵּן הָיְתָה יְתֵרָה עַל שְׁאָר הַיְרִיעוֹת אוֹ חֲסֵרָה, כְּדֵי שֶׁיְּהֵא לָהּ הֶכֵּר. אֲבָל הַיָּחִיד קוֹרֵא בָּהּ, וַאֲפִלּוּ אֵינָהּ חֲסֵרָה אוֹ יְתֵרָה, וְיוֹצֵא בָּהּ יְדֵי חוֹבָתוֹ. וְדַוְקָא כְּשֶׁהִיא כְּתוּבָה בְּגִלָּיוֹן כְּסֵפֶר תּוֹרָה".
1. האם כאשר כתבו את כל החמש מגילות ביחד אך בין כל מגילה ומגילה השאירו יריעה שלמה ריקה (בגודל כחצי עמודה) הפרש ביניהן - זה מועיל בתור היכר לברך עליה?
הרב אדיר כהן
2. אחר שיש בזה פרסומי ניסא (ועיין בחזון עובדיה – פורים עמוד צ"א), לכאורה גם בזה צריך מגילה שיש בה היכר.
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: כ״ג בשבט ה׳תשע״ט – ינואר 29, 2019
ראיתי בבאור הלכה שם שכתב בשם הטורי אבן שלא יצא זה רק כאשר קורא המגילה שלא בזמנה אך כאשר קורא בזמנה גם בכתובה בין הכתובים יצא. האם לדידן הספרדים זה גם נכון? או שיש מי מפוסקי ספרד שחולק? לכאו' מרן השו"ע לא חילק, ודינו של הטורי אבן מאוד חודש למרות שראיתי במשנ"ב מהדורת דרשו שכתבו בהערות בשם החזו"א שהקל אף יותר מהטו"א.
הרב אדיר כהן
כבר כתב מוה"ר הגר"מ הלוי זצ"ל בהגהות איש מצליח על משנ"ב שם, שלמעשה אין לסמוך על דברי הרב הטורי אבן, שהרי כל הראשונים אינם מפרשים כן. ע"ש.