Menu
שאל את הרב
print
אא

אבי ע״ה נפטר בי״ג אדר תשע״ג. מתי יש לעלות לבית הקברות? ומתי נהוג לעשות את הלימוד לע״נ ואת הברכות? במידה ואימי שתחיה מעוניינת שאת העלייה לקבר ואת הברכות נעשה בסמוך בכדי לא להטריח את האנשים מתי עדיף לעשות זאת? אור לי״ג או אור לי״ד?

הרב אדיר כהן

את התענית והאזכרה עושים בסוף י"ב חודש, דהיינו באדר א' תשע"ד. כן דעת מרן בשלחן ערוך אורח חיים (סימן תקס"ח סעיף ז'). ועיין עוד בספר נפש חיה (בליקוטים שבסופו סימן ט' אות ב'). ואפשר להוסיף לחומרא אזכרה נוספת בסוף י"ג חודש, שהוא באדר ב'. עיין בספר מקור נאמן חלק א' (סימן תשס"א).
ותאריך אזכרת השנה הוא ביום שנפטרו בו דהיינו ביום י"ג אדר (או ליל י"ג, היינו י"ב בערב). ותמיד עדיף להקדים מאשר לאחר.

שאלת המשך:

עוד רציתי לברר. ההלויה היתה בי"ד אדר:
1. האם מנהגי האבילות נוהגים עד י"ד אדר א' כולל יום י"ד?
2. האזכרה בחודש ה-13 יוצאת בי"ג אדר בשבת קודש, האם יש ענין לעלות לתורה בשבת שבוע לפני? האם נהוג להיות שליח ציבור בשבוע שלפני? מה לגבי שבת זכור (יום הפטירה) האם יש ענין לעלות לתורה? להיות שליח ציבור?

הרב אדיר כהן

1. יום היארצייט הוא ביום המיתה ולא ביום הקבורה (עיין בחזון עובדיה – אבילות חלק ג' עמוד ר').
2. יש ענין להתחיל באמירת קדיש ולהיות חזן ובשאר הדברים כבר משבת לפני כן. וכן המנהג בג'רבא ובבבל (עיין בזכרי כהונה חלק א' מערכת ק' אות ז'). וכל שכן שיש ענין באותה שבת של יום הפטירה (עיין בחזון עובדיה שם עמוד קצ"ט).

שאלת המשך:

לגבי תשובה 2 - האם הכוונה היא שגם בחודש ה- 13 יש ענין להיות חזן ולהגיד קדיש מהשבת שלפני יום האזכרה עד ליום האזכרה (דהיינו י"ג אדר ב')?

הרב אדיר כהן

האזכרה בסוף החודש השלוש עשרה היא רק דרך חומרא, והאזכרה העיקרית היא בסוף החודש השנים עשר, ולכן אם יכולים לנהוג כן גם בחודש השלוש עשרה כדאי.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן