Menu
שאל את הרב
print
אא

בעבר שאלתי על "ויאמרו לו חכמיו" שבמגילת אסתר אם היא מלעיל או מלרע?
והשיב לי הרה"ג אמיר דאדוואנד שליט"א שהיא מלרע והוסיף "שהכלל של נסוג אחור בא רק כאשר המלה השניה בטעם מפסיק".
והשבתי לו (בשינוי לשון קצת): אדרבא יש ראיות לסתור שתמיד ויאמרו לו/לה מלעיל גם אם מילת לו/לה במשרת מן הפסוקים הבאים: יהושע ב,יד; שופטים יב,ה-ו; שם יד,יח; שם טו,יג; שמואל א כט,ד; שמואל ב כא,ד; מלכים א א,ב - סה"כ 8 פסוקים! (וזאת מלבד שאר מקומות בהם המילה השניה במפסיק).
לגבי הכלל שמבטל את הנסוג האחור אם המילה השניה בטעם משרת, כלל זה הוא כלל חלש, והרבה פעמים יש נסוג אחור למרות שיש רצף של טעמים משרתים.
כמו כן יש כתבי יד בהם מופיעים שני תלשאות והם מוכיחים שהוא מלעיל, ומן כתבי היד ששמו תלשא אחת אין ראיה להיפך כי אינו קונה מקומו כמ"ש הרמד"ל על מילת שטו. ודוק.
והשיב לי הרה"ג: כבודו צודק ויישר כוחו שהחכים אותי בדבר זה. כדי לתקן בתיקון קוראים איש מצליח, יש לשאול את מרן ראש הישיבה שליט"א, ואין זה אפשרי כעת. (זה היה בחודש ניסן).
אודה לתשובת מרן ראש הישיבה שליט"א בנושא.

מרן ראש הישיבה

נהגנו מאז ומתמיד לומר ויאמרו לו חכמיו מלרע. וכן הוא בתנ"ך קורן. והכלל שכתב ר' אמיר יצ"ו מקורו בספר דקדוק אליהו להגר"א שער המקרא אות ד'. ע"ש. אבל מצאת לו סתירות רבות (ויש עוד). וצ"ע.
יש לבדוק בכתבי יד שהם בתרסא אחת האם יש געיא ביו"ד, שאם כן זו הוכחה שהמלה מלרע. ודוק.

שאלת המשך:

1. כתב יד לא מצאתי, אולם בדקתי בכ11 דפוסים באתר hebrewbooks ובכולם יש מתג ביוד. ורק באחד יש תלשה שמציינת למלעיל.
2. כתב המנחת שי על ויאמרו לו חכמיו הנ"ל שבספר מדוייק אחד הלמד בדגש מה הסיבה לכך ומדוע אצלינו ללא דגש?

מרן ראש הישיבה

1. כשיש מתג זו הוכחה שהמלה מלרע.
2. אין סיבה ע"פ הפשט, ועיין בספרי סנסן ליאיר. אנחנו מדגישים כדעת מנחת שי.

שאלת המשך:

בחפשי התייחסות לשאלה שנזכרה כאן ולכלל שכתב הרב אמיר שכשהמילה השניה ג"כ בטעם משרת, אז לא יהיה נסוג אחור, מצאתי ספר שנקרא "דרכי הנסיגה" מהרב יוסף בן ציון המכונה ווינקאהפ (או ווינקופ) זצ"ל (עמוד 2) שכתב את הכלל של "נסוג אחור" והחל מונה לו מבטלים. ובמבטל ג' כתב הכלל הנזכר כאן שכאשר המילה הב' ג"כ בטעם משרת לא יסוג אחור וזה לשונו: "ולכאורה נראה הכלל הזה אמת, כי רבים הפסוקים אשר נמצאו בהם שני משרתים קרובים זה לזה ועמדו על עמדם, אך אנחנו חיפשנו בכל הכ"ד ספרים ומצאנו שארבעים וששה פעמים שב הטעם אחור בתנאי זה, ובודאי שאין לחשוב מספר גדול כזה ליוצאים מן הכלל. ולצאת ידי חובתי אזכיר עשרה מהם, כי קצרה היריעה מהזכירם כלם. והם וכו' ולכן הכלל הזה אשר מקורו בדברי הרז"ה אין לו יסוד כלל. עד כאן.
וראו מה כתב עוד בעמודים 6-7 דבר מחודש (כמדומני) שלא הטעמים לבד קובעים פיסוק בענין כי גם משמעות הענין תגרום פירוד הענין אף אם הטעם אינו מורה עליו (תמצות שלי).
ובעמוד 8 כתב הכלל שדין נסוג אחור לא ימצא בטעם מפסיק. וכתב על תלשה קטנה (שהיא טעם משרת) כך: "ולי נראה שבנדון זה התלישא קטנה יש לו דין  טעם מפסיק, כדרך שכתב בן זאב (מי הוא בן זאב?) בתל"ע (?) שי' שפ"ו וזה לשונו: דע כי מספר הטעמים וכו' ויוצא מהם תלישא קטנה, אף שהוא במספר המשרתים לענין בג"ד כפ"ת דאחר יהו"א (ואפשר שגם בזה אינו מוסכם שהוא משרת ועיין בחילופים שבין כ"א (?) וב"נ (?) תמצאנה במקראות גדולות דפוסים שונים. הערה מתחתית העמוד שם וכנראה היא מהמחבר) יחשב אף הוא למפסיק מה, כמו שיתבאר לך במה שיבוא עכ"ל (בן זאב), כן נראה לי שיש לו דין טעם מפסיק בנדון דידן, ולכן לא ימצא בתנ"ך שהושג תלישא קטנה אחור בשביל קרבת הטעם הסמוך לו, בכל אשר ימצא עמד הטעם במקומו וכו'. ונראה וכו' שתל"ק אשר הוא קרוב למפסיק גם בדינים אחרים נחשב בזה לגמרי כטמ"פ ולכן "ויאמרו לו" (שופטים יח (כצ"ל) יט ואסתר ו' יג) עמד הטעם "ויאמרו" מלרע, מה שאין כן בכל שאר מקומות שבתנ"ך שהוא (ר"ל תיבת "ויאמרו") מלעיל  אם סמוך אל מלת "לו" (ולכן גם בש"ב כ"א ד' הדין עם הספרים שבהם "ויאמרו" מלעיל (ר"ל כיוון שהוא בטעם "דרגא" ולא בתל"ק) כי הוא ממש כמו במ"א ב' (ששם גם דרגא ומלעיל) וכן הוא במנחת שי וכו' (מביא עוד ראיות). עד כאן לשונו.
והוא ממשיך שם בעוד עניינים מחודשים בעקבות דרכו שהעניין גם קובע עיין שם, וממשיך עם כללו המחודש לומר שאף באזלא גריש (הוא אומר קדמא אבל נ"ל כוונתו אזלא כי מביא דוגמאות עם אזלא גריש וקורא לאזלא קדמא ולגריש אזלא) פעמים שהאזלא דינה כקדמא ומפסיקא ומביא רעיות שמצד העניין אין שום חיבור בין המילה באזלא למילה בגריש. ע"ש. ומי יגלה לנו הסוד הזה איך ישמש טעם אחד בדרכים שונים כאלה הסותרים זה את זה, הלוא הוא אחד מהנסתרות של בעל הטעמים וכו' וא"כ הקדמא (נראה שר"ל "אזלא" וכאמור) פעם הוא כמו טמ"פ ופעם כמו משרת, או אפשר שהוא טעם שאינו לא מפסיק ולא משרת אבל עומד הוא בינהם, ולכן אין לתמוה שהקדמא (ר"ל האזלא באזלא גריש) לא שב אחור אם יסמוך לו אזלא (ר"ל גריש באזלא גריש, כמו ביקוו המים בבראשית א' ט'- דוגמא שהוא הביא לעיל).

ועיין שם מה שתרץ קושית הרווה בספר תורת אלוקים מפורש מן הפסוק "ויבא לי" (בראשית כז לג, ששם ויבא במלעיל נסוג אחור באזלא גריש) על ר' איציק פרעמסלא בקונטרס דברי אמת שלו וכתב שמה שהניח ר' איציק הנ"ל בספק נראה שיש לכונן ליסוד מוסד וכו'. עיין שם.
הנה עכ"פ, בין אם נקבל הצעתו המחודשת לעניין משמעות העניין אם לאו, נראה ברור שמאיזה סיבה שלא תהיה, יוצא מן הכלל של נסוג אחור הוא מילה בתלשא קטנה שלא תישוג אחור, ובזה מתורצת קושיית השואל. ופשוט.

מרן ראש הישיבה

וזה כמו המסורת שלנו שתיבת "ויאמרו לו" מלרע ולא מלעיל.
בן זאב – יהודה ליב בן זאב (מדקדק לפני כ-200 שנה).
בתל"ע – בספר תלמוד לשון עברי.
בחילופים שבין ב"א וב"נ – בן אשר ובן נפתלי.
והשאר ספרים או מחברים ידועים.

שאלת המשך:

לעורכים היקרים שלום רב. אם תוכלו בבקשה להדפיס את כל השו"ת הנ"ל על ויאמרו לו חכמיו מרישא ועד סוף ובקיצור כל העמוד. ולמסור לר' דוד גדעון מאזוז שליט"א. העברתי לנהג של ראש הישיבה ואבד לו. דברתי עם בנו הנ"ל והוא צריך את זה לחיבור שהוא כותב עכשיו ואודה לכם מאוד אם תוכלו לעזור לי כנ"ל. תודה מראש גם אם התשובה היא לא.

מערכת האתר

בלנ"ד נשתדל להעביר לו את השו"ת 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן