Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי במנוחת אהבה חלק א' (פרק ט' סעיף ט"ו) שכתב את סדר ההבדלה, ולא ציין שלוקח לידו בשמים - כבר מתחילה, וכמו שכתב מרן (סימן רצ"ו סעיף ו') וזה לשונו: ואוחז היין בימין וההדס בשמאל ומברך על היין, ושוב נוטל ההדס בימין והיין בשמאל ומברך על ההדס. עד כאן. אלא רק בברכת הבשמים כתב הרב, שנוטל הבשמים לידו. למה נטה הרב זצ"ל מדברי מרן?
מאידך בכלל לא הבנתי למה צריך לאחוז הבשמים מההתחלה, שבשלמא הכוס צריכה להיות בידו לכל משך זמן ההבדלה, שהרי ההבדלה נתקנה על הכוס, אבל לאחוז הבשמים מתחילה - לא ברור לי מה הטעם? האם זה טעמו של הרב זצ"ל?

הרב רזיאל כהן

באמת מדברי הראבי"ה והמרדכי שהובאו בבית יוסף (סוף סימן רצ"ו) נראה כמו שכתב הרב מנוחת אהבה שאין צריך כלל לאחוז הבשמים ביד שמאלו. אך מדברי האחרונים (המובאים בכף החיים שם אות מ"ו) משמע שיש קפידא לאחזם בשמאלו בשעה שמברך על היין. ולא מצאתי טעם מבואר לזה. ואולי הוא כדי שיהיו מזומנים אצלו מיד. ובלי נדר אחפש עוד.

שאלת המשך:

מה שכתב הרב שליט"א: "ואולי הוא כדי שיהיו מזומנים אצלו מיד", כעין זה כתב בשו"ת גם אני אודך חלק א' (הספר נמצא בתוכנה החינמית "תורת אמת") סימן ס"ט וזה לשונו: "ובטעם הדבר ראה שו"ת משנת יוסף (ח"ה סימן עג) דיתכן שהוא כדי שיהא מצוי, ולא יפסיק לחפש בשמים, שהרי כבר בירך בפה"ג, ואין להפסיק בין הברכה לשתיה בחינם". ואמנם יש לחלק שלגבי הכוס שכבר בירך מובן הטעם, אך לעניין הבשמים שלא בירך עדיין צריך טעם אחר. 
מ"מ בנו בשו"ת שם העיר: "וכעין דברי אאמו"ר שליט"א ראיתי בספר מנהג ישראל תורה (סימן רצו אות ד) שהעתיק מספר תולדות שמואל וזה לשונו: ומה שנוהגין שבשעת ברכת המבדיל לוקחין את הנר הנקראת הבדלה ביד שמאל, לא מצאתי כעת בפוסקים, ואולי הטעם, כדי שלא יצטרך אחר הברכה להפסיק במה שיטול ההבדלה מיד האוחז בו, כי המנהג להסתכל בכוס אחר הברכה קודם שישתה כנגד אור האבוקה, וגם זה לא מצאתי כעת, ומ"מ מנהגן של ישראל תורה היא כידוע. ע"כ. (כולל תיבות ע"כ).
וממה שכתב לגבי הנר: "כדי שלא יצטרך אחר הברכה" מובן שפיר שגם לפני הברכה גם בבשמים ראוי להחזיקם ביד שמאל שלא יצטרך אחר הברכה לחפש הבשמים. ועיין עוד מה שכתב שם לגבי ביאור לשון השלחן ערוך בסימן ס"ח.
ואמנם אמרתי לכתוב גם דעתי בעניין ע"פ מה שכתב הכף החיים (סימן רצ"ו אות מד) מעשה באחד שנטל את הכוס כדי להבדיל ובירך בפה״ג ושתה את הכוס ע"י שכחה קודם שבירך על הבשמים ומאור והבדלה וכו'. עיין שם מה שהעלה להלכה. וא"כ אולי נהגו מחמת כן להחזיק הבשמים כדי שיזכור שיש לו לברך עליהם ולא ישתה בטעות.
ומסתמא יש טעמים ע"פ הקבלה וכמו שכתב המשנה ברורה בסימן ר"ו ד"ה צריך לאחזו וכו' דבדיעבד אם בירך עליו כשהיה מונח בפניו וכו' יצא, ולמרות זאת בד"ה בימינו, כתב: ועל דרך הקבלה אין לתחוב הפרי שמברך עליו בסכין אף שיאחז הסכין בימינו. עכ"ל. אלמא שיש עניין ע"פ הקבלה לאחוז דווקא.

הרב רזיאל כהן

יישר כחך, הארת את עיני בבקיאותך, וחסכת ממני טורח החיפוש.
רק מה שהעיר כבוד תורתו על הטעם שכתב בספר משנת יוסף שהוא מובן רק לגבי הכוס שכבר בירך, אך לגבי הבשמים צריך טעם אחר, לא הבנתי הערתך, הרי אם יצטרך לחפש את הבשמים נמצא שעושה הפסק מיותר בין ברכת היין לטעימתו. אשמח אם תוכל לבאר לי דבריך.
[גם מה שכתבת בסוף שיש ענין ע"פ הקבלה לאחוז, יותר נראה שהענין ע"פ הקבלה הוא – לא לאוחזו בסכין כידוע, ויש נוהגים כן בכל כלי ברזל אף במזלג].

שאלת המשך:

לצערי אין בי בקיאות, אלא הכל בעזרת ה'.
רציתי להסביר את דברי מרן שבא לאפוקי לאחוז ביד ימין, ומה שכתב לאחוז זה בלאו דווקא, ובחיפוש "בתורת אמת" מצאתי שכבר כתב כן בעל ערוך השולחן (סימן רצ"ו סעיף י"ז). וראיתי עוד דעות ולכן לא כתבתי כלום מזה רק הפנתי לשם. ובסימן לאחריו ראיתי כעין התירוץ שלך.
ואנסה להסביר דברי בעז"ה. מה שכתבתי לגבי הבשמים שצריך טעם אחר, חוזרני בי, לפום ריהטא לא הבנתי נכון, ואכן כוונתו כמו שכבודו הציע.
ולעניין הסכין, אכן טרם שלחתי לך את תגובתי הרהרתי שמא כל העניין הוא הסכין או כל כלי ברזל, אך מכיוון שאינני יודע את מקורו של המשנה ברורה לא יכלתי לעיין בדבר, וממה שכתב המשנה ברורה "ועל דרך הקבלה אין לתחוב הפרי שמברך עליו בסכין אף שיאחז הסכין בימינו". היה נראה לי שיכול היה לכתוב כך: "ועל דרך הקבלה אין לתחוב הפרי שמברך עליו בסכין" אך ממה שסיים :"אף שיאחז הסכין בימינו", נראה שעכ"פ תרתי אשמועינן גם שלא טוב סכין וגם שאע"פ שסכין הוא ידה אריכתא שלו מ"מ יש עניין לאחוז ממש בימינו. ושוב אין זה מוכרח ולכן כתבתי שאיני יודע ואשמח למקור לדברי המשנה ברורה.
אגב, מה בענין היישוב שלי ע"פ מה שכתב הכף החיים (סימן רצ"ו אות מד) מעשה באחד שנטל את הכוס כדי להבדיל ובירך בפה״ג ושתה את הכוס ע"י שכחה קודם שבירך על הבשמים ומאור והבדלה וכו'. עיין שם מה שהעלה להלכה. וא"כ אולי נהגו מחמת כן להחזיק הבשמים כדי שיזכור שיש לו לברך עליהם ולא ישתה בטעות. מה דעת כבודו?

הרב רזיאל כהן

תודה רבה שנית על הרחבת היריעה.
הפירוש בדברי מרן שכתב כת"ר בשם הערוה"ש הוא נאה ומתקבל לענ"ד. וכן היישוב שכתב ע"פ הכף החיים הוא ייתכן, ויישר כחך.
[בענין הסכין, כמדומה כתב בזה הרב ברכת ה' בתחילת חלק ב', ע"ש מקורותיו. המערכת].
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן