שאל את הרב
print
אא

בענין בדיקות רפואיות שיש לבצע בהריון לפני לידה, מה מורים בי מדרשא? האם יש לבצע את כולן לפי הוראות הרופאים? כוונתי בעיקר לסקירת מערכות, שם מתקבלות תשובות ללא וודאות, והזוג נכנסים לחרדות, ולעיתים מתבקשים לעשות בדיקות נוספות כגון מי שפיר שבזה יש סכנה לאישה כידוע. מה עושים?

הרב אליהו מאדאר

אנחנו רגילים להורות שאין לעשות בדיקות בהריון, רק הפשוטות שבהן, דהיינו בדיקת "אולטרסנד"- חיצונית לא פנימית- בחדשים המתקדמים – לא בחודשים הראשונים ממש, ובדיקת "העמסת סוכר", וסתם בדיקות חיצוניות, של דופק וכיוצא.
אבל בדיקת מי שפיר וכיוצא, אין לעשותן כלל. גם בדיקת סקירת מערכות, דעתנו שאין לעשות, כי אין בה טעם, והרבה פעמים טועים ומדמיינים, וסתם מכניסים ללחץ, כמו שכתבת. ואף שיש דעתם לעשות כי שמא פעמים שיכולים לעזור באיזה ענין, אבל הוא ענין רחוק, וע"פ רוב אין בה תועלת, רק יכול להזיק, לכן שב ואל תעשה עדיף.
והעיקר לסמוך על הבורא ברוך הוא שנתן את ההריון שהכל ילך למישרים ויהיה עובר בריא ושלם, לתת פרוטה צדקה בכל יום, ולקרוא פרקי תהלים. וה' יעזור שהכל יעבור בשלום בשעה טובה ומוצלחת.

שאלת המשך: בדיקות במהלך ההריון

ראיתי שהרב כתב שאין דרכנו לעשות בדיקות אחרות מלבד אולטראסאונד. ואני שואל - אם לפי ההלכה יש מקרים ח"ו שמותר לעשות הפלה אז למה לא מומלץ לעשות את בדיקת שקיפות עורפית, שתפקידה לבחון האם קיימים מומים קשים בעובר (כמו תסמונת דאון)?

הרב אליהו מאדאר

תחילה, להתיר לעשות הפלה אפילו במקרים קשים ל”א הדבר במחלוקת גדולה בחכמי הדור, ואינו דבר פשוט. ועוד שהרבה פעמים אין הדברים ברורים והרופאים פעמים משערים ונדמה להם חששות רבות, ולבסוף מתבדות כמו שקרה פעמים רבות. ולכן אנחנו מעדיפים לסמוך על ה’ יתברך ומשום שע”פ רוב הילד בריא, וכך עשו במשך כל הדורות, התפילה בעניין זה עדיפא.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
סת 02

ההזדמנות האחרונה להיות חלק בלתי נפרד מההנצחה של מרן ראש הישיבה זצוק"ל

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן