ז"ך אלול הרחמים התשע"ג
קשה לענות לשאלות כאלו, כשאין אנו מכירים את השואל, מה הוא ומה טיבו, מה עברו, ומה מצבו הרוחני כעת.
ומ"מ באופן כללי נוכל לומר, אם יודע בעצמו שחטא בעבר בחטאת נעורים בין קודם הנישואין בין אחריהם בכל מיני אופנים, חייב לעשות על זה תשובה גמורה ושלמה, ויזהר וישמר מכאן ולהבא לגמרי מכל סרך עוון, ועל האשה להתחזק בצניעות, ושניהם יתחזקו בקדושה גם בביתם.
ומצד המעשה שדיבר והתעניין בה כשהיתה עדיין אשת איש, ודאי חטא חמור הוא, ואם אמרו חז"ל אל תרבה שיחה עם האשה בסתם, כל שכן בזה שדברו דיבורים של ענייני נישואין, שהוא עוון. אמנם אין אתנו יודע אם זה הגורם, אבל יתכן. ונראה שיש להתענות יום אחד אם אפשר שניהם, ואם האשה קשה לה תתענה חצי יום, וכדאי להתענות כעת בערב ראש השנה קודם יום הדין, שנהגו להתענות בו בזמן הקדום רוב העם. [ובתנאי שלא יגרום לו כעס וקפדה, שא"כ יצא שכרו בהפסדו, וגם בתנאי שלא יפריע לו בחג]. וגם יתן כסף לצדקה סכום נכבד שיש באפשרותו, ויאמר ויתפלל שעל ידי זה יהיה לו כפרה, ונכון שיתנו לאברך העמל בתורה מתוך דוחק. ויבקש ממנו שיתפלל בעדו.
ועיקר הכל הוא לעשות תשובה אמיתית עם ארבעת חלקיה –
א. עזיבת החטא – ויתרחק מאשת איש – מראיה ודיבור – לגמרי.
ב. חרטה – אמיתית ויבכה על זה לפני ה'.
ג. קבלה לעתיד – שלא ישוב לזה ולכיוצא בזה לעולם.
ד. וידוי – יאמר ויתודה בפיו על זה.
ומכאן ולהבא חושבנא טבא, וה' לא ימנע טוב להולכים בתמים, שנה טובה ומבורכת בכל בס"ד.