Menu
שאל את הרב
print
אא

כתוב בגמרא נדרים (דף כ.) אמר רבי יוחנן בן דהבאי, ארבעה דברים שחו לי מלאכי השרת. חיגרין מפני מה הווין? וכו' וכו', וחכמים התירו את כל הדברים הללו. לא ראיתי בספרי הלכה למעשה התייחסות ברורה לנושא:
1. האם הדברים הללו הלכה למעשה כמו חכמים או כמו רבי יוחנן?
2. במידה וכן הלכה למעשה לפי רבי יוחנן האם מדובר רק אם נתעברה מאותו מעשה וברגע שנקלטה כל 4 הדברים שרבי יוחנן אמר מותרים?
3. האם הדבר הרביעי מותר מתי שלא עושים פעולה של תשמיש, איך זה יכול להיות הרי השולחן ערוך אסר?

הרב אליהו מאדאר

עיין בטור אורח חיים (סימן ר"מ) בשם הראב"ד ז"ל בשער הקדושה, שכל מה שאמר רבי יוחנן בגמרא שאין הלכה כרבי יוחנן בן דהבאי, אלא כחכמים שהתירו, זהו רק על הפיכת השלחן, אבל שאר הדברים אסורים. וכן פסק מרן בשלחנו הטהור (סעיף ד') שכל אלו אסורים.
וגם הפיכת השלחן המותרת, היינו כשאינו מוציא שז"ל, עיין שם בבית יוסף, ובבית יוסף אבן העזר (ריש סימן כ"ה) החמיר מאד. ע"ש.
והדברים האסורים, אסורים אפילו אחר שנתעברה, כי האיסור עליו שמגרה יצר הרע בעצמו, וכן משמע מסתימות הפוסקים, וכיוצא בזה כתבו גבי בני תשע מדות, עיין בבית יוסף ובמשנה ברורה.
ולספר עמה, עיין בשלחן ערוך סעיף ט', ומשם בארה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן