הרואה את נר החנוכה ומברך על הראייה:
1. האם יכול לברך שהחיינו בשאר הימים על הראיה, אם לא ברך ביום הראשון?
2. כשכתוב שיכול לברך תוך חצי שעה מההדלקה בלבד, האם מדובר רק בזמן צאת הכוכבים או גם אם הדליקו את הנר לדוגמא בתשע בלילה?
3. כשהדליקו את נר החנוכה בערב שבת, ממתי עד מתי יכול לברך על הראייה, האם משהדליקו את הנר לדוגמא חצי שעה לפני השקיעה עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים?
1. הרואה נר חנוכה ואינו יכול להדליק, מברך ברכת שהחיינו ושעשה נסים, חוץ מברכת להדליק נר חנוכה שאינו מברך, ואם לא בירך בלילה הראשון, מברך בלילה השני וכן הלאה, כדין המדליק שלא ברך בלילה הראשון שמברך בלילה השני.
2. יכול לברך תוך חצי שעה מההדלקה בכל שעה "שרואה שמדליקים".
3. בערב שבת של חנוכה, יכול לברך עד חצי שעה מהשקיעה (ולא מצאת הכוכבים דספק ברכות להקל).
נהגו להשתדל שתהיה של כסף דווקא (או קרוב לכסף). עיין בכף החיים (סימן תרע”ג ס”ק ס’ וס”ד). אך אם הכסף לא נאה, והזכוכית נאה יש להעדיף הזכוכית קריסטל משום זה אלי ואנוהו.
מסתבר שיש בזה מעלה לפי דברי המקובלים המפליגים במעלת הכסף על הזכוכית, אם כי יש אומרים שמסתכלים על כלולות החנוכיה (כשהיא של כסף), בפרט אם בזיכי הזכוכית אינם יכולים לעמוד בלעדיה, רבים אומרים שהם בטלים אליה (עיין פסקי תשובות סי’ תרעג אות ט). וכמדומני שכן שמעתי בשם מו”ר הגר”מ לוי זצ”ל לפני שנים רבות.
אמנם מאחר שכל ההעדפה של הכסף על הזכוכית נובע מדין “זה אלי ואנוהו” (כנזכר בחסד לאברהם המצויין בשאלה), לכן לענ”ד כדאי לבדוק שכוסית הכסף המדוברת אינה מתעפשת ומשחירה במגע עם השמן, כי אם אחר שהדליקו בה פעם אחת היא כבר מתעפשת ופונה הודה זיווה והדרה, וזה המדליק אינו טורח היטב לנקותה בכל פעם, יש לשקול להעדיף עליה בזיכי זכוכית (המונחים על חנוכיית כסף כנ”ל), וראיה מדין כלי חרס ישן שאין מדליקין בו (ע’ בטוש”ע סי’ תרע”ג ס”ג).
להניח כוס אחת של כסף והשאר של זכוכית – לא כדאי לענ”ד, וכמו שאין להניח לכתחילה מקצת נרות שעוה ומקצת שמן (ע’ משנ”ב שם סק”ב, ובהערות איש מצליח). וגם מחזי כמנומר, ואינו “ואנווהו”.
מנהג התוניסאים כמנהג כל הספרדים להדליק בצאת הכוכבים, כמ”ש בספר עלי הדס פרק ט”ז סעיף ג’. וכתבו מרן הרב עובדיה זצ”ל ומרן ראש הישיבה שליט”א שכן המנהג הנכון. לגבי ספר עץ חיים שהזכרתם, אנא ציינו לנו את מקורו המדוייק כדי שנוכל לבדוק שם.
מרן זצוק”ל בחזו”ע עמ’ קנ”ו דיבר על חיילים אשכנזים (שנוהגים להדליק אף שמדליקים עליהם בביתם) שאם אינם נמצאים בבית כל שהוא אלא בכוכים וכיו”ב אינם יכולים להדליק בברכה. והעקרון של דבריו הוא שהחיוב הוא על האדם ולא על הבית, ובסוף ההערה הביא שכן הסכים מרן ראש הישיבה שליט”א (ושם הביא שהרב משה לוי חולק). לכן גם במקרה שלכם אין חיוב הדלקה ואם אתם יכולים לראות נרות – תברכו על הראיה “שעשה ניסים” (וכמדומה שא”א לראות ממטוס), ואם לא שהבן ידליק בבית בלי ברכה.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.