בענין כתיבה בקולמוס מנריסוטה, אע"פ שהרה"ג ירעות שלמה כתב שפנים חדשות באו לכאן, אולם ראיתי טענות שאדרבה נירוסטה היא ברזל בצורה אחרת, וכן היא מקצרת חיים יותר מברזל שהיום מייצרים את הסכינים וכלי המשחית מנירוסטה. מה יש להשיב על זה?
1. הסכין שמגרדים בו אותיות או מפרידים דיבוקים עשוי מברזל או נרוסטה, ובודאי שמניף ברזל על בכתב, מה יש להשיב על זה?
2. המרצע שעושים בו השרטוט. והן הסכין שחותכים בו הקלף עשוי מברזל! יש מאמר מהרה"ג אליהו כהן שליט"א שכתב באורך וברוחב, ודחה כל טענות האוסרים, בצורה מקיפה. אפשר להשיג המאמר בטל: 7170590 052
מותר. כתב מרן בשולחן ערוך (סי’ תקמה ס”ג )כותב אדם תפילין ומזוזות לעצמו . וכתב הרב אליה רבא שהוא הדין אם כותב לאחר בחינם מותר.והביאוהו הכה”ח ס”ק כד והמשנב בשעה”צ אות יג
אין לי עסק בנסתרות, מה שאני יודע שהקלפים המעובדים בסיד “מקובלים” בישראל כבר מזמן רבנו תם (זה קרוב לאלף שנים), ונתפשט המנהג לכתוב עליהם בכל תפוצות ישראל, מזרח ומערב צפון ותימן. ולא שמענו מי שעורר על כשרותם עד הדור האחרון, דור מה רמו עיניו…
לעומת זאת הקלפים המעובדים כיום בעפצים (כביכול) כדין הגמרא, נמצאים בחשש פיסול מעיקר הדין, ולא רק ע”פ הקבלה. וכפי שביאר באורך הרה”ג ר’ שי מנדלאוי באור תורה תשע”ה (כסלו סי’ כ”ז, טבת סי’ ט”ל), וגם חיבר ע”ז קונטרס שלם ומקיף בשם “עיבוד קלף בסיד”, ניתן להשיגו אצלו בטל: 0556682264.
איטר שמאלי שעושה שאר מלאכות בימין לענין כתיבת סת"ם
אדם כזה אינו פסול לכתוב תפילין, שלדעת מרן בש"ע הולכים אחר הכתיבה, ודינו כאיטר, ויכתוב סת"ם ביד שמאל, שנחשבת ימין לגביו. ואין חילוק בזה בין ס"ת לתפילין ומזוזות.
אמנם כיון שיש סוברים שהולכים אחר שאר המלאכות (ולא אחר הכתיבה), לכן יש מהדרים שלא לקנות תפילין או ס"ת מסופר כזה, אלא יהיה ימני גמור, או שמאלי ברור. (ע' הלכה ברורה סי' ל"ב סעיף ט"ו), אבל מדובר על חומרא, ולא על איסור.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.