שאל את הרב
print
אא
א. כבוד הרב רה"י בשאלה 3874 כתב שאין איסור לאכול חלב ודג אלא סכנה והרי גם דג ובשר גזרו משום ומרן הביא את זה להלכה אז למה לגבי דג וחלב מרן לא כתב כלום בשו״ע? ב. ועוד בב״י כתוב שלא לאכול אותם ביחד משום סכנה והרבה מאוד אחרונים כתבו דזה טעות סופר והרבה מתוכם רבני צפון אפריקה איך להתייחס לשיטות אלו? ג. האם מותר לשמור חמש שעות וקצת או אפי׳ חמש שעות ורוב שעה שישית בין בשר לחלב?

הרב אדיר כהן

א) עמדו בקושיא זו כמה אחרונים. ואני כתבתי בעבר לתרץ בס''ד, שמאחר וכתב זאת מרן על פי רופאי דורו, יתכן שאין הזמנים והמקומות שוים, וכמו שבזמן הגמרא והראשונים שעד רבינו בחיי לא מצינו שיזכירו סכנה זו כלל, לכן לא ראה לנכון לקבוע זאת כהלכה פסוקה בספר הלכות קבוע לדורות עולם. ב) קשה לומר שנפלה ט''ס בב''י וצ''ל דגים בבשר, דא''כ דברים אלו ללא קשר לסימן זה. אך מה שכתב שהרבה אחרונים כתבו שהוא ט''ס ובהרבה מתוכם רבני צפון אפריקה, מי יתן וידעתי מי הם, כי אדרבא המנהג הפשוט בצפון אפריקה להחמיר בזה. וכפי שראינו וקבלנו מאבותינו חכמי תונס וג'רבא (וכפי שהשיבך מרן רה''י בתשובה הקודמת). וכן המנהג פשט במרוקו, כפי שהעידו בשו''ת הליכות שבא ח''א (חיו''ד סימן א') ובשו''ת עמק יהושע (חיו''ד סימן כ''ב) ובספר מגן אבות (סימן קע''ג). וכן בעוד עדות רבים מהספרדים ועדות המזרח, וכהוראת מרן הגרע''י נר''ו בשו''ת יחוה דעת ח''ו (סימן מ''ח). ע''ש. ואף שבשו''ת שמש ומגן ח''ד חיו''ד סימן י''ד נטה קו להקל, מ''מ מודה שהמנהג להחמיר בזה). ג) צריך שש שעות בדיוק. והמיקל בשעת הדחק אחר חמש וחצי שעות יש לו על מה שיסמוך (שו''ת יביע אומר ח''א חיו''ד סוף סימן ד').
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0