אין מזה כל ראיה, אחר שיתכן ומסתבר שמה שנהגו בצפון אפריקה לא להניח תפילין בט' באב בשחרית בפרהסיא, הוא ע"פ דברי מרן בשלחן ערוך (סימן תקנ"ה סעיף א') שכתב שכן המנהג. והרי אפילו בדברים שמרן והאר"י והרש"ש לא גילו דעתם, לא קבלנו הוראות החיד"א כהוראות מרן, אלא רק שהולכים אחריו כל שלא נראה למורה ההוראה בבירור לחלוק על דבריו. אך יש רשות לחלוק על דבריו אחר העיון (וכמו שהסביר זאת מרן זקני הגאון רבנו רחמים חי חוויתה הכהן זצ"ל ראב"ד ג'רבא בראש דרכי ההוראה שלו שנדפסו בראש קובץ דמות הכסא חלק ב'). אם כי נכון הדבר שגם בענין ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת, אין אנו עושים כהרש"ש (כך ראינו לאבותינו ורבותינו חכמי תונס וג'רבא. ועיין לרבה של ג'רבא מהר"ב סעדון זצ"ל בשו"ת מגיד תשובה חלק ג' חאו"ח סימן יח באורך). אך גם שם הטעם ע"פ דברי מרן בשלחן ערוך. ואף חלק מהמקובלים חלקו על הרש"ש (עיין בשו"ת יביע אומר חלק ב' חאו"ח סימן כ"ה באורך).