Menu
שאל את הרב
print
אא

השו"ע כותב "טוב להיזהר בימי בין המצרים שלא לברך שהחיינו", והט"ז והגר"א חולקים על דין זה, ולא כל כך זכיתי להבין את דבריהם, בפרט לגבי ההיתר לברך שהחיינו על בגד חדש בבין המצרים, (שכן בבגד חדש אין כל מצווה) ואשמח אם תסיעו לי בהבנת דבריהם. שני טעמים יש מדוע כן מותר לברך את ברכת שהחיינו בימי בין המצרים. א) מחשש שמא ימות ויפסיד את המצווה לברך שהחיינו. ולא זכיתי להבין טעם זה, שהרי חשש מיתה הוא חשש רחוק. ועוד- טעם זה יכול להאמר דווקא על פרי חדש שיש באכילתו מצוה, ולא על קניית ולבישת בגד חדש, שאין בזה שום מצוה. ב) כמו אבל שמברך שהחיינו על הירושה שקיבל מאבותיו- כך בימי בן המצרים ניתן לברך שהחיינו. גם טעם זה לא כל כך זכיתי להבין, אבל מברך שהחיינו על הירושה כי זה הזמן, ולא ראוי לאחר. באשר לבין המצרים- יתכן שלגבי פרי חדש אין ראוי לאחר, אבל בגד חדש- אין כל בעיה לאחר.

הרב אדיר כהן

א) לגבי הטעם הראשון, שהעיר שחשש הוא חשש רחוק. אמנם בזמן מועט לא חיישינן למיתה. אך בזמן של שבוע ואילך יש סוברים שחוששים למיתה. וכמו שהאריך בזה בשו"ת כתב סופר (חאו"ח סימן ק"ג). וע"ע בספר חזון עובדיה- ארבע תעניות (עמוד קל"א).
ומה שטען שדוקא באכילת פרי חדש יש מצוה ולא בבגד חדש. לא ידעתי מה החילוק יש ביניהם. גם באכילת פרי חדש אין בעצם האכילה מצוה. והמצוה היא בברכת שהחיינו. כך שאין כל חילוק ביניהם.
ב) לגבי הטעם השני שהקשה, שהרי אבל עתה זכה בירושה ואי אפשר לדחות. יפה העיר. וכ"כ בשו"ת הלכות קטנות חלק ב' (סימן קע"ה). ומ"מ יש לקיים הוכחת הגר"א מאבל, על פי דברי אחרונים רבים שסוברים שאבל מותר בברכת שהחיינו. עיין בשו"ת יביע אומר חלק ט' (חיו"ד סימן מ').
ומ"מ למעשה נקטינן כדברי מרן ונזהרים מלברך שהחיינו בימי בין המצרים. והמקילים בשבתות, יש להם על מה שיסמוכו, וכמו שהאריכו בזה האחרונים, ואכמ"ל.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן