Menu
שאל את הרב
print
אא

פגשתי בבית הכנסת תלמיד מישיבת כסא רחמים לשעבר, שאמר לי שבישיבתכם מקפידים הבחורים שלא להניח ספר (שלא נכתב על קלף) על ספסל שיושבים עליו, אפילו כשיש הפסק בין המושבים כל שהספסל מחובר הוא נחשב כאחד, אלא אם כן מעמידים את הספר, רציתי לשאול את דעת הרב בעניין זה, והאם באמת דעתו לאסור הנחת ספר על ספסל שיש הפסק, וכן מה דעתו כשאין הפסק. וכן מה דעת הרב להניח סידור על חומש שלא נכתב על קלף. (אני שואל זאת מכיוון ששאלתי את דעת הראשל"צ הרב יצחק יוסף, על הנחת סידור על חומש, ואמר לי שמרן זצ"ל רבינו עובדיה יוסף זיע"א, היה נוהג להשים את הסידור על החומש (כיוון שאינו כתוב על קלף) בתפילה ואם היו מעירים לו היה גוער בהם). אשמח לשמוע את דעת מורנו בתרתי הסוגיות הנ"ל. תודה רבה.

הרב רזיאל כהן

-מעיקר הדין נראה דכל שיש הפסק בין המושבים, אין קפידה בדבר. ומה שנהגו בישיבה להחמיר בזה (אם נהגו), אולי הוא דרך חומרא וסלסול, וכן העלה בשו"ת יבי"א ח"ט (חיו"ד סוף סי' כ"ב ). [אמנם מ"ש היבי"א שם להקל בכל שאר הספרים חוץ מס"ת, ויחס כן למרן, לענ"ד אינו ברור, דבב"י משמע דנוטה להחמיר בזה, ובש"ע נראה דנקט לשון הטור, ומדברי הברכ"י שציין שם, אין ראיה להקל בנ"ד. ואכמ"ל].

דעת מרן רה"י נר"ו שגם חומש העשוי בדפוס אין להניח עליו תושבע"פ (ע' מקור נאמן ח"א סי' תש"י – תשי"ב). וכן דעת הגאון בעל שבט הלוי ועוד. ואין למדים הלכה מפי מעשה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן