Menu
שאל את הרב
print
אא

ברצוני לשאול על דבר שמציק לי ואפילו גרם לביטול שידוך מתאים עקב חוסר הסכמתי למלא את העניין במלואו. מדובר על כיסוי ראש לאישה. מפריע לי מאוד העובדה שהתורה לא טרחה לכתוב בבירור (כמו מצוות ואיסורים אחרים) על כיסוי ראש האישה והדבר נתון להחלטה בידי מפרשים. במקום אחד בלבד בתורה המפרשים מתייחסים למילה "פרע" כאל גנאי לאישה נשואה שלא מכסה ראשה. מדובר על במדבר פרק ה פסוק יח וְהֶעֱמִיד הַכֹּהֵן אֶת-הָאִשָּׁה, לִפְנֵי יְהוָה, וּפָרַע אֶת-רֹאשׁ הָאִשָּׁה, וְנָתַן עַל-כַּפֶּיהָ אֵת מִנְחַת הַזִּכָּרוֹן מִנְחַת קְנָאֹת הִוא; וּבְיַד הַכֹּהֵן יִהְיוּ, מֵי הַמָּרִים הַמְאָרְרִים. רשי מפרש: ופרע - (שם יד, ספרי) סותר את קליעת שערה כדי לבזותה מכאן לבנות ישראל שגלוי הראש גנאי להן. אבל בכל מקום אחר בתורה (וגם ביחזקאל) שחיפשתי את השורש פ.ר.ע. משום מה שאר הפירושים למילה זו בכלל לא קשורים לכיסוי הראש. מהדוגמאות שמצאתי: במדבר פרק ו פסוק ה כָּל יְמֵי נֶדֶר נִזְרוֹ תַּעַר לֹא יַעֲבֹר עַל רֹאשׁוֹ עַד מְלֹאת הַיָּמִם אֲשֶׁר יַזִּיר לַיהוָה קָדֹשׁ יִהְיֶה גַּדֵּל פֶּרַע שְׂעַר רֹאשׁוֹ." רש"י מפרש:

הרב מצליח מאזוז

אשריך שעמדת בניסיון, מרן החיד"א מביא דברי האריז"ל כי עם ישראל ירד למצרים כדי ללקט ניצוצות הקדושה שהתפזרו ע"י אדם הראשון במשך מאה ושלושים שנה שפירש מאשתו, והטעם שיכלו לצאת ממצרים קודם הזמן כי יוסף הצדיק עמד בניסיון וליקט על ידי כך ניצוצות קדושה יותר מאשר ליקטו עם ישראל במשך כל שנות עבודתם שם. ועיין בתרגום המיוחס ליונתן בן עוזיאל על שיר השירים שכאשר רצה הקב"ה לגאול את ישראל שיעלו לבנות את בית המקדש השני , אמר הקב"ה נראה אם יש בהם מי שעומד בניסיונות אגאלם ואם לא אשאיר אותם בגלות, וכיון שחנניה מישאל ועזריה עמדו בניסיון ולא השתחוו לצלם למרות שזרקו אותם לאש אמר הקב"ה אגאל את ישראל ע"ש.

והנה בוודאי הם לא ידעו באותה שעה שגורל עם ישראל כולו תלוי בידם. ולפעמים גורל של אנשים נוספים תלוי בעמידתו בניסיון

וזה ידע האדם רק לאחר 120 כמה אנשים הציל בעמידתו בניסיון

אשריך וטוב לך.

ועכשיו אפנה לשאלתך.

ובכן רש"י לא התכווין לומר שפירוש מלת פרע – גנאי לאשה נשואה שאינה מכסה את ראשה, אלא פירוש מלת פרע הוא גידול של שיער כמבואר ברש"י (במדבר פ"ו פסוק ה') ורבותינו מלבד שידעו הלכה זו שאשה נשואה צריכה לכסות ראשה מכך שקיבלו זאת כל תלמיד מפי רבו עד למשה רבנו עליו השלום. וכל אחד מעם ישראל ידע כי כל אשה מיום חופתה היתה מכסה את ראשה דור אחר דור עד משה רבנו . מלבד כל זאת כך מוכח מהפסוק כי אם הפסוק מצווה לכהן לגלות את שיער ראש אשה סוטה מוכח שעד עכשיו היה מכוסה. וכן כתב האבן עזרה הפשטן הגדול כדיו וזה לשונו "ופרע את ראש האשה יגלה. ולפי דעתי יוציא פרע כאשה שהיתה מכוסה עד כאן לשונו וכן כתב רש"י בכתובות (דף ע"ב סע"א)

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן