Menu
שאל את הרב
print
אא

אם הבנתי נכון, ישנם שני טעמים לכך שצריך להכשיר כלי רק כשהוא אב"י. א. משום הטעם החמץ שיכול לחזור ולהיבלע בכלי. אך לזה מהני אם יתן דבר הפוגם במים, כג' סבון. ב. משום שאם מכשיר כלי ע"פ היתרא דרוב תשמישו, מוכרח להמתין שיהיה אב"י. אך לזה לא מהני שיתן סבון במים, דסו"ס הבליעה החמורה עדיין בלועה בדפני הכלי. ועוד יש לדון אם יכול להגעיל בעוד הכלי ב"י, ולהמתין ולהשתמש בו לאחר מעל"ע. ולא מיבעיא שלטעם ראשון א"א לעשות כן, כיון שחזר ובלע חמץ שוב צריך הכשר נוסף. אלא אף לטעם השני, לא מהני, כיון שההכשר בשעתו לא הועיל, לא נימא שלאחר מעל"ע הכלי יוכשר. דפשוט ששיך בזה הגזירה של אב"י אטו ב"י. ודבר נוסף הסתפקתי, אם בליבון קל שמהני כהגעלה, אם בעינן להמתנת מעל"ע. ואני מסתפק לפי טעם א', אם בליבון קל שייך לומר שהטעם הבלוע יוצא וחוזר ונבלע.

הרב רזיאל כהן

הטעם הראשון הוא הנכון.  אבל רק אם מכשיר אחר זמן איסור חמץ (עיין רס"י תנ"ב) ואה"נ שאם מכשיר כלי בן יומו, אינו יכול לסמוך על קולת רוב תשמישו (עיין שו"ת הרשב"א סימן שע"ב) 

לגבי ליבון קל א"צ המתנת מעל"ע, ובלבד שיהיה מדובר על בליעת היתר (אך לגבי פסח כידוע מעיקר הדין נקטינן דחשיב איסורא בלע) ולא שייך בזה שהבלוע חוזר ונבלע.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן