Menu
שאל את הרב
print
אא

"אין מאמצין את המת בשבת ולא בחול עם יציאת נפש וכל המאמץ עם יציאת נפש הרי זה שופך דמים" 1. מה הדין לחובש רפואת חירום, שהגיע לאירוע ומתחיל לעשות עיסויים בליבו של מטופל - מצד הדין הנ"ל. כאשר על פי הרפואה עיסויים שיתבצעו בדקות הראשונות עשויות להציל את חייו של המטופל. 2. חובש שהתחיל בעיסויים גורם להפעלה מכאנית של הלב והזרמת הדם לרקמות והמוח, אולם מידי פעם בהחייאה - מתבקש החובש על ידי הפאראמדיק [הסמכות הבכירה ממנו בשטח] או רופא, להפסיק את העיסויים על מנת לבצע קריאת מוניטור, האם הדבר מותר [להפסיק או להורות על הפסקה]? 3. לא עלינו, במידה והפאראמדיק הורה להפסיק את פעולת ההחייאה אחר זמן כראות עיניו על מנת לקבוע מוות, האם רשאי החובש להפסיק את פעולות ההחייאה [כל זמן שמתבצעות פעולות החייאה הלב פועם בצורה מכאנית אך אין תגובה מן המטופל]? 4. לא עלינו, האם מותר לנתק אדם ממכונת החייאה והנשמה בבית החולים בהוראת רופא? והאם מקרה 3 ו4 דומים?

הרב רזיאל כהן

1. ברור שמותר.

2. אם נראה לו שההפסקה עלולה להיות קריטית – יסביר לפרמדיק את עמדתו. כי כפי הנראה המוניטור אינו מסייע להחייאה רק מעביר נתונים.

3. אבל אם בעיסוי מדובר רק על פעולה מכנית של הלב, ובאמת הגוף והמוח כבר אינם חיים, נראה שאין בזה איסור. אך איני בקי בזה, וצריך לבדוק אצל אחרים, כגון רבני הצלה וכיוצא בהם.

4. פשוט שאין לסמוך על הרופא, וצריך להתייעץ עם חכם שמבין בזה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן