Menu
שאל את הרב
print
אא

מניין פועלים שצרכים להיות בערך -5:40 בהסעה לעבודה ואין להם זמן להתפלל אחר כך הם יכולים להסתמך על השיטה שעלות השחר הוא 90 לפני הנץ. וביחד עם שיטת מרן הרב עובדיה ש-6 דקות מעלות השחר אפשר לברך על תפילין וטלית אזי יכולים הם להתפלל ולברך כ12 דקות לפני עלות השחר הרשום בלוח של הישיבה? שנית האם יש מצווה לעבוד לקיום העולם בארץ ישראל שלפי מרן הרב עובדיה(בספרו הליכות עולם חלק ח' הלכות תלמוד תורה ) המחלוקת בין רבי ישמעאל לבין רשב"י שלשיטת רבי ישמעאל יש מצווה לעבוד לקיום העולם בארץ ישראל כלומר אדם שצריך לעבוד למחיתו ועובד לישוב הארץ אין זה משום קללה אלא אף מצווה האם הבנתי את זה נכון?

הרב רזיאל כהן

לענ"ד אי אפשר להרכיב קולא על קולא. ומרן הגרע"י. שתופס שזמן טו"ת הוא 6 דקות אחר עה"ש, הוא עצמו סובר שאסור להקדים זמן עה"ש יותר מ – 72 דקות זמניות. (ומאידך הגר"א שתופס שעה"ש 90 דקות קודם הנץ, לא גילה דעתו כלל בזמן משיכיר את חבירו) ובודאי לא לברך ע"ז. עדיף יותר לענ"ד לקחת התפילין עמם, ולהניחם בהסעה או בהפסקת האוכל בברכה. ומן השמים ירחמו.

הבנת נכון, אבל למרות זאת צריך לעמוד בזמן הנחת תפילין הנ"ל.

שאלת המשך:

בהמשך לשאלתי האם כוונת הרב היא שמניין פועלים יכולים להתפלל לפי עלות השחר של הגר"א שיטת ה90 דקות לפני הנץ, ולהניח טלית ותפילין. אך לברך על טלית ותפילין יברכו לפני עלינו לשבח שזה בערך אחרי 6 או 7 דקות אחרי עלות השחר שבלוח של הישיבה (שיטת 72 דקות) האם הבנתי את הרב נכון ? והאם הם גם צריכים לחזור על ק"ש עם התפילין? (כאמור לעיל בשאלה הקודמת הם צריכים להיות בהסעה לעבודה בשעה 5:40 ולא יכולים להתפלל בעבודה)

הרב רזיאל כהן

– לצערי אי אפשר להקל כהשערת כת"ר, מפני שלא מצינו פוסק שיטען שזמן הנחת תפילין הוא מוקדם כ"כ (ולכן לא  נוכל לסמוך להניחם אפילו בלי ברכה).

– כמו כן צריכים להקפיד שגם "ברוך שאמר" יאמרו רק אחר עלות השחר (שבלוח הישיבה), ואם הזמן מצומצם רשאים לכתחילה לדלג רוב פסוקי דזמרה (ויאמרו רק: ברוך שאמר, אשרי יושבי, הללו את ה' מן השמים, הללו אל בקדשו, ישתבח), ותפילת עמידה יאמרו בלא חזרה (ע' יחו"ד ח"ב ס' ח').

– לגבי התפילין: אם יש מספיק זמן להניחם בין ישתבח ליוצר – הכי טוב. ואם ג"ז לא ניתן – אזי יעשו כהצעת כת"ר להניחם אחר התפילה (או בהסעה), ויקראו בהם לפחות ב' פרשיות של ק"ש. 

– בינתיים זמן עה"ש מקדים והולך, ואקוה שבזה יקל עליכם בע"ה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן