Menu
שאל את הרב
print
אא

רציתי להבין איך מבחינה הלכתית "מותר" למכור כיסאות בבית כנסת (לכול החיים/לשנה). בית כנסת הוא מקום ציבורי (וממומן לרוב מכספי ציבור + הנחות במיסים ותשלומים מציבור בין אם חפץ בכך ובין אם לא). יתרה מכך, בתי כנסת מוכרים את כול הכיסאות, כך שמונעים ודוחים את כניסתם של הציבור שאינו נמנה עם חובשי ספסלי בית הכנסת הקבועים. ההיתר ההלכתי שניתן בעבר, היה בזמן הגלות כאשר היהודים חיו בקהילות קטנות וההסדרה של מקומות הישיבה בבית הכנסת סימלה מעמדות, מנעה חיכוכים ועוד. בתקופה זו כול אורח שהגיע, זוהה ככזה- וקיבל יחס ומקום ישיבה. כעת עם שיבתנו לארצנו, ולאור הכתוב לעיל, רציתי להבין איך ממשיכים להתיר מכירת כיסאות מבחינה הלכתית על כול מורכבותה (פסיקה קודמת, "וחי אחיך עימך", הלכות ציבור, הלבנת פנים, ועוד). אבקש לא לענות באופן דל של הפנייה לספר כזה או אחר. אלא לרדת לעומקה של הלכה.

הרב רז צבי הרשפינוס

כבודו מעיר הערה נכונה שלא טוב הוא שמוכרים את כל הכיסאות של ביהכנ"ס שעי"ז נגרם אי נעימות וחילול ה' כמו שהזכרת. וע"פ זה נוהגים בהרבה קהילות להשאיר שורה או שתים של כיסאות לאורחים.

אולם עצם המכירה לא השתנתה כלל מאז להיום שכמו שאז היו צריכים לכספי הכיסאות כדי להחזיק את ביהכנ"ס (שהוא כולל: תאורה, חשמל, חזנים, רב ביהכנ"ס, פעילויות ציבוריות, ניקיון ועוד) גם היום כך הוא על אף שהערייה מסייעת קצת.

וכן ראה בשו"ת משיב משפט (ח"א חחו"מ סימן ל"ה) שדן באורך בכל דיני מכירת הכיסאות ומתבאר מדבריו וכן משאר הפוסקים, שנהגו למכור לכולם כדי שיהיה להם לנוח שיהיה לקבועים מקום קבוע, ורק את החשובים הקצו להם מקומות מיחדים. אולם אין זה כלל עיקר המכירה, וזה ברור.

ולכן כמו שאמרו, בתחילה יש למכור כדי שלקבועים יהיה מקום קבוע שלא כל פעם יחפשו מקום בגלל אורח שבא פעם בשנה, אולם חובה גדולה להשאיר מקומות לאורחים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן