Menu
שאל את הרב
print
אא

בכל יום אנו מתפללים השיבה שופטינו כבראשונה ומייחלים שישוב משפט התורה על כנו, גם במדינת ישראל. ותולעת הספק מכרסמת בלבי, איך אפשר במציאות שיתקיימו דיני התורה במדינה שלימה שיש בה גם אנשים שאינם יראי שמיים, והרי יש מצבים שברור שצד אחד חייב לשלם, אך בדין תורה [בדיני אדם] אי אפשר להוציא ממון, ואתן דוגמא: אם אחד שונא לרעהו, יכול להזיק לו בגרמא [שגם במזיד פטור], ונמצא הרשע חוגג, והסדר הציבורי מתפוגג... או שהרשע יתעלל בו עד שיתבענו לדין, אך את הוצאת הטוען הרבני לא יוכל הניזוק לקבל משום גרמא.. או שלמשל אם פלוני גרם לנזילת מים לשכן מלמטה, יכול למשוך אותו זמן רב עד שיחליט על מקום הדיון [שהרי הולכים אחר הנתבע] ובנתיים המים הורסים את רכוש השכן התחתון ואת בריאות בני ביתו, ולאחר זמן בית דין יוכלו רק לחייבו לתקן, אך את הנזקים לא ישלם משום גרמא...אני שואל זאת כי שמעתי מתלמיד חכם אחד [המכהן כרב עיר] שאילו הייתה מדינת הלכה היינו מתקנים במצבים כאלו תקנות בבחינת "בית דין מכין עונשין שלא מן הדין". האם צדקו דבריו או לא?

הרב מאיר גבאי

צריך לדעת בגרמא פטור בדיני אדם – לא לכל הדיעות לרמב"ם פעמים רבות חייב בדיני אדם, ויש ספק בזה מה דעת מרן (מחלוקת הש"ך והסמ"ע סימן שפ"ו) 

ועכ"פ חייב בדיני שמים. ואדם צריך לפחד יותר מדיני שמים שלפעמים משלם בגופו ונפשו ב"מ.

וכמו כן שייך מצב שב"ד עונשין ומכין כשרואים בעניין מסויים שנפרץ.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן