Menu
שאל את הרב
print
אא

בגיליון בית נאמן פרשת כי תצא סעיף כו:"האדם דומה לשמש",נאמר בין השאר: "למעלה בשמיים היא זזה מליוני ק"מ. והלא השמש מוגדרת ככוכב שבת,ואומנם היא סובבת סביב צירה במחזור של 28 שנה ב 8/4 .(האחרון היה ב8/4/2009) ואז מברכים ברכה. האם המשפט אינו סותר אמת מדעית? למה התכוון הרב באומרו את המשפט המצוטט לעיל. 

רבני בית ההוראה

אין הסכמה ברורה היום האם השמש זזה או שאינה זזה, אבל הדעה הרווחת והמקובלת היא שהשמש היא כוכב שבת ואינה זזה, ולפי זה אינה זזה כלל גם במחזור של 28 ושנה, אלא כדור הארץ סובב סביב עצמו בשני סיבובים, אחד שסובב סביב עצמו כל 24 שעות שזה עושה את היום והלילה, ועוד נטיה למעלה ולמטה כל שנה שנותן לנו את עונות השנה ואחר שנה השמש חוזרת לאותה נקודה בשמים.

פעם בעשרים ושמונה שנה השמש חוזרת לאותה נקודה שהיתה בזמן בריאת העולם, ובאותה שעה שנבראה, דהיינו בתחילת ליל רביעי (שהרי השמש נבראה ביום רביעי) וכשהשמש חוזרת לאותה נקודה בשעה שנבראה אז מברכים ברכת החמה (אף שהשמש חוזרת לאותה נקודה כל שנה מ"מ אין זה באותו זמן שנבראה) ולכן תמיד ברכת החמה היא ביום רביעי בשבוע.

לגבי גוף השאלה אין כוונת מרן שליט"א דוקא שהשמש זזה אלא כוונתו ביחסיות אילו השמש היתה צריכה לעבור מנקודה מסויימת בכדור הארץ לנקודה אחרת, היתה זזה מליוני ק"מ אף שבכדור הארץ אין המרחק כ"כ גדול ביניהם, יוצא כאילו השמש זזה בשמים מרחוק גדול אף שכודר הארץ עצמו זז מעט ביחס לשמש כך גם מעשי האדם, כשעושה כאן התקרבות קטנה בשמים היא מאוד גדולה. (וידוע כשלומדים גרמי השמים שיש שני אפשרות ללמוד, אחת כשהשמש במרכז ושאר הכוכבים סביבה, והשניה כשכדור  הארץ במרכז, אפי' שמקובל שהכל סובב סביב השמש מ"מ העיקר זה היחסיות, ולומדים את מה שיובן בצורה יותר קלה וברורה.)

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן