אני לא יודע כמעט כלום בדקדוק, רק עכשיו באתי ללמוד, כאשר שאלני אחד למה "ובשכבך" תחת הבי"ת הוא שוא נע, ואלו "ובקומך" תחת הבי"ת הוא שוא נח. קניתי ס' דקדוקי אביעה, ולאחר שעיינתי שם ובעוד ספר דקדוק, נר' שהחילוק הוא, דב"ובשכבך" יש געיה תחת הוי"ו, וכאשר יש געיה וי"ו עם מלאפום מקרי תנועה גדולה אפילו בראש התיבה. ולכן אחריה בא שוא נע. אבל ב"ובקומך" אין געיה תחת הוי"ו. ולכן הוי"ו לא מקרי תנועה גדולה לענין זה, דוי"ו מלאפום בראש התיבה לא מקרי תנועה גדולה לענין שאחריה הוי שוא נע. (א) האם הביאור הנ"ל נכון? (ב) הא גופא טעמא בעי, למה ב"ובשכבך" יש געיה תחת הוי"ו, וב"ובקומך" אין געיה?
הרב חנוך הכהן
אם כוונתך לב' של "ובשכבך" גם שם הוא שוא נח ולא כמו שכתבת, ואם כוונתך לב' השניה אין שם געיא אלא לפי הכלל ששני שוואים באמע מילה השני נע
אם לא הבנתי את שאלתך תשלח שוב בתוספת ביאור