שאל את הרב
print
אא
שלום רב, מחילה שנכנסתי בסוגיה, קשה לי שרש"י יכתוב פירוש על מנת לקצר, הרי נכתב ספציפית על המילה ו"ארא" ולא על המשך הפסוק שאותו פירש באריכות, וכן הלא מצאנו הרבה פסוקים שרש"י לא פירש כלל או שמצאנו פסוקים שכתב "איני יודע מה מלמדנו". רש"י מאוד עמוק ולפעמים מסתיר את פירושו (אולי בגלל העולם הנוצרי ששלט על ההגמוניה הרוחנית בתקופתו) לעניות דעתי רש"י בא לפרש את המילה ו"ארא" כי בקריאה עמוקה רש"י אולי הבין שיש קושי, ו"אל האבות" הוא הפתרון ולכן צריך להבין מה היה קשה לרש"י

הרב יהונתן מאזוז

כבר כתבתי בתשובה הקודמת שהרא"ם קדמון מאוד וחי בסוף תקופת הראשונים והפמ"ג כותב שלמד מהרא"ם על התורה איך לומדים את רש"י בש"ס! ואין לנו את האפשרות "ללמד"את הרא"ם כללים בהבנת רש"י, ואילו היה לך פירוש טוב אדרבא! תסביר ויאירו עינינו. אבל אי אפשר לומר לגאון כהרא"ם [אחד הבודדים שמרן הש"ע מכנהו גאון] הבקי פי כמה וכמה מאתנו בסיגנון רש"י ודרכו בפירושיו שהכיון שהוא מציע -קשה ומאידך לכוון (אפילו לא לפרש רק כיון) אותנו אל מבוי סתום! איזו קושיא יכולה להיות במלת "וארא"? ועוד שפתרונה הוא בשתי המלים "אל האבות"?! קושיא כזו שעמקנים כהרא"ם לא הגיעו חקרה ורדודים כמוני לא הסתבכו בה?
כל המפרשים שהציעו דרך אחרת מהרא"ם פירשו פירוש אחר לפי דרכם כמו הרב מירא דכיא הנ"ל ועוד אבל כשתעיין בדבריהם תמצא שפירושם במחכ"ת אינו פשט אבל מ"מ לא דחו את הרא"ם בטענה שלא מסתדר ולא מסתבר. ודרך אגב גם מוה"ר רבי ינון חורי ע"ה והבה"ח מרן שליט"א קלסו פירוש הרא"ם  
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0