Menu
שאל את הרב
print
אא

לאחר מחילה לכאורה אע''פ שאין שני חותמות מותר דהרי יין של הישמעאלים אסור רק מדרבנן ובספק מגעם הוי ספיקא דרבנן ולקולא .וכן ראיתי למוהרמ''ך ז''ל בספרו שואל ונשאל יו''ד ח''ד סימן ו' שהתיר שם מטעם הנ''ל והביא דבר מרן ז''ל שכל מקום שאמרו ביין שלנו שהוא מותר בהנאה ואסור בשתיה מפני צד נגיעה שנגע בו הנכרי עובד כוכבים שלא בכוונה ולכן מותר בהנאה לפחות אבל אם היה איסורו בגלל הנכרי שאינו עובד כוכבים שנגע ביין שלנו שלא בכוונה ובלא''ה יינם של השמעאלים מותר בהנאה אם כן נחות דרגא וכיון שלא נגע בכוונה מותר אפילו בשתיה עכת''ד ז''ל וא''כ בנידון דידן שהישמעאלי עסוק במלאכתו לשטיפת האוטו אע''פ שיש לחוש שמא נגע בבקבוק ושם אותה במקום אחר מ''מ הרי זה שלא בכוונה כיון שזה לצורך מלאכתו ולא יהיה אלא ספק וספיקא דרבנן לקולא ולא צריך שני חותמות

הרב לירן ישי

1. השאלה היתה על סתם גוי ומשמע אפילו אינו ישמעאלי 
2. השאלה לא לא היתה על נגיעה אלא על חשש החלפה שזה סימן שלם בש"ע יו"ד סימן קי"ח והן אמת יש מקום לומר שכיון שחשש יין נסך הוא חשש לחילוף סתם יינם ולא הוי אלא מדרבנן בלבד וסגי בחותם אחד אלא שהחמירו חז"ל ביין נסך משום חיבת ניסוך להצריך שני חותמות והכא ליכא חיבת ניסוך דהא מיירי בישמעאלי וכן צידד הכה"ח (שם סק"ה) אלא שאנן בעניותי כתבתי בתשובה כ"י שמוכח מהרמב"ם והרשב"א והריטב"א ורי"ו שאף בישמעאלי צריך שני חותמות ואכמ"ל 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן