Menu
שאל את הרב
print
אא

שאלות בנושא דקדוק: 1. הפיוט לפני הקידוש בליל שבת - "שלום עליכם מלאכי השלום": רציתי לדעת מה ההטעמה (מלעיל/מלרע) של המילים הפותחות כל בית בפיוט הנ"ל: "ברכוני", "בשבתכם", "בצאתכם"? 2. בעניין פתח גנובה: ידוע שיש 2 מנהגים כיצד לקרוא פתח גנובה: מנהג א': לפני הפתח גנובה מוסיפים י' או ו' (בהתאם לניקוד האות שלפני הפתח גנובה) - וכך נוהגים הספרדים והתימנים. מנהג ב': תמיד מוספים א' לפני האות המנוקדת בפתח גנובה - וכך נוהגים האשכנזים. רציתי לדעת האם יש הוכחה איזה מנהג הוא היותר נכון? 3. בעבר נשאלתם באתר: "למה הפסיקו להוסיף את קונטרס "לאוקמי גירסא" במהדורות האחרונות של סידור "איש מצליח"?" והשיב הרב מצליח חי מאזוז שליט"א: "כי הדברים שם נכתבו בקיצור נמרץ ובמיעוט מקורות וגרמו לכמה אנשים לא להבין ולהסתבך. לכן אחד מתלמידי הרב ערך הדברים בהרחבה אבל זה נהיה ספר ממש. ונדפסו מספר מאמרים בירחון אור תורה." שאלתי: האם והיכן ניתן להשיג את הספר הנ"ל? 4. "ונסו מנוסת חרב"- האם הסיבה לכך ש- "נסו" נקראת מלרע היא וא"ו ההיפוך מעבר לעתיד הגורמת להטעמה מלרע?

הרב אמיר דאדוואנד

1. בשבתכם בצאתכם- מלרע. ברכוני (ולמנהגנו ברכונו, עיין בקיצור שלחן ערוך איש מצליח)- מלעיל. אמנם במנגינה הנפוצה קשה לעשות מלעיל ועל כל פנים יאריך מעט בכ"ף.
2. מסתבר מאוד שמנהג הספרדים והתמנים נכון יותר, כי פתח גנובה שייכת אך ורק לאחר התנועות הגדולות, ובשלמא לדידן הטעם מובן, כי הפתח הנוספת שייכת לאותיות הנשימה שנמצאות רק בתנועות הגדולות, אבל למנהג האשכנזים שמוסיפים תמיד אל"ף בלא שום קשר לתנועה שלפני כן, מה לי תנועה גדולה ומה לי תנועה קטנה?! ומלבד זה, ידוע ומפורסם שמסורתנו בענייני קריאה ודקדוק חזקה הרבה יותר. ועיין עוד בסידור איש מצליח מהדורא רביעית שכן מוכח מהרמב"ם ועוד.
3. עדיין לא.
4. חזק וברוך! כיוונת לדברי מרן ראש הישיבה שליט"א במילואים לתהילים "אמת קנה" פרק קל"א. עיין שם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן