Menu
שאל את הרב
print
אא

אני מתפלל בבית כנסת שהחזן תוקע את התרועה בראש השנה בנענוע הראש או היד.[תימני]. רציתי לדעת האם זה מותר? מהו המקור ההלכתי שבו לומדים כיצד צריך לתקוע את התרועה. הוא טוען שמכיון שאין אזכור בגמרא על אופן ביצוע התרועה מותר לו לעשות אותה איך שהוא יכול. יש לציין שהוא לא יכול לתקוע אותה עם האויר. תודה מראש-אבקש פירוט הלכתי וכן מקורות בגמרא ובאחרוני דורינו לנושא זה.

הרב רזיאל כהן

יש ספר שו"ת "שערי רחמים" לרבי רחמים זיאת הי"ו, ושם (כמדומני) הביא שהנכון לתקוע כתרועה התמנית לוּ לוּ לוּ (וכמו שנהגו בעבר גם בעירק ובתוניסיה, ומסתמא בכל עדות המזרח) ולא כמו באשכנזים טו טו טו…
עם זאת כאן שרבים מהתוקעים אינם בקיעים בתרועה זו, לכן מרן הרב עובדיה זצ"ל היה מעדיף את התרועה האשכנזית, שלדעתו גם בה יוצאים ידי חובה. כמדומה כן דעת מרן ראש הישיבה שיוצאים גם באשכנזית.
אמנם התוקע הזה שעושה התרועה בתנועות הראש או היד, בזה כתב הרב יצחק רצאבי נר"ו בשלוחן ערוך המקוצר (חלק ג' עמוד קע"ח) בשם גדולי חכמי תצימן שהעבירו ממשרתם תוקעים שהריעו על ידי נדנוד היד. עיין שם טעם הדבר.

שאלת המשך: תרועה אשכנזית בראש השנה.

מה שפשוט לרב המשיב שהתרועה האשכנזית היא טו טו טו, אינו פשוט כל כך. יש ספר שרשי מנהג אשכנז להרב המבורגר (כמדומה בח"ג, אבל כעת אמ"א) ששם כותב שגם מנהג אשכנז המקורי הוא כתרועה התימנית, ושכך נהגו גדולי הדור האשכנזים (עד הרב אלישיב זצ"ל שהקפיד לשמוע תרועה תימנית). שם האריך הרחיב במנהגי העדות השונות לאורך הדורות. ואמנם נראה לי שהתרועה התימנית אינה לו לו לו כמו התרועה התוניסאית, אלא היא כמו תקיעה ממש רק ברעידה של אוויר (ויש מהתימנים שקשה להם לעשות כן ואז עושים רררררר, אך לא לו לו לו).

הרב רזיאל כהן

תודה רבה על המידע, על כל פנים הרב המבורג מסתמא מדבר על מנהגי גרמניא ("אשכנז" האמיתית). אבל ליטא פולין וגליציה וכו' אינם בהכרח בכלל (והם "בלעו" את האשכנזים האמיתיים). ומהרב אלישיב- אין ראיה שכך מנהג האשכנזים, שהרי בסוכות היה מנענע גם מאתרוג ממרוקו…
– על כל פנים אשמח לראות דבר מדוייק (אם אפשר, ובבקשה כמובן). ותודה שנית מראש.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן