ביאור טעמו של מרן ראש הישיבה על אורך התקיעות
בשיעור המרכזי האחרון מו"ר האריך לבאר את טעמו לצפייה לחץ כאן
אני מתפלל בבית כנסת שהחזן תוקע את התרועה בראש השנה בנענוע הראש או היד.[תימני]. רציתי לדעת האם זה מותר? מהו המקור ההלכתי שבו לומדים כיצד צריך לתקוע את התרועה. הוא טוען שמכיון שאין אזכור בגמרא על אופן ביצוע התרועה מותר לו לעשות אותה איך שהוא יכול. יש לציין שהוא לא יכול לתקוע אותה עם האויר. תודה מראש-אבקש פירוט הלכתי וכן מקורות בגמרא ובאחרוני דורינו לנושא זה.
יש ספר שו"ת "שערי רחמים" לרבי רחמים זיאת הי"ו, ושם (כמדומני) הביא שהנכון לתקוע כתרועה התמנית לוּ לוּ לוּ (וכמו שנהגו בעבר גם בעירק ובתוניסיה, ומסתמא בכל עדות המזרח) ולא כמו באשכנזים טו טו טו…
עם זאת כאן שרבים מהתוקעים אינם בקיעים בתרועה זו, לכן מרן הרב עובדיה זצ"ל היה מעדיף את התרועה האשכנזית, שלדעתו גם בה יוצאים ידי חובה. כמדומה כן דעת מרן ראש הישיבה שיוצאים גם באשכנזית.
אמנם התוקע הזה שעושה התרועה בתנועות הראש או היד, בזה כתב הרב יצחק רצאבי נר"ו בשלוחן ערוך המקוצר (חלק ג' עמוד קע"ח) בשם גדולי חכמי תצימן שהעבירו ממשרתם תוקעים שהריעו על ידי נדנוד היד. עיין שם טעם הדבר.
מאת: פלוני | תאריך: י״ח באייר ה׳תשע״ו – מאי 26, 2016
מה שפשוט לרב המשיב שהתרועה האשכנזית היא טו טו טו, אינו פשוט כל כך. יש ספר שרשי מנהג אשכנז להרב המבורגר (כמדומה בח"ג, אבל כעת אמ"א) ששם כותב שגם מנהג אשכנז המקורי הוא כתרועה התימנית, ושכך נהגו גדולי הדור האשכנזים (עד הרב אלישיב זצ"ל שהקפיד לשמוע תרועה תימנית). שם האריך הרחיב במנהגי העדות השונות לאורך הדורות. ואמנם נראה לי שהתרועה התימנית אינה לו לו לו כמו התרועה התוניסאית, אלא היא כמו תקיעה ממש רק ברעידה של אוויר (ויש מהתימנים שקשה להם לעשות כן ואז עושים רררררר, אך לא לו לו לו).
תודה רבה על המידע, על כל פנים הרב המבורג מסתמא מדבר על מנהגי גרמניא ("אשכנז" האמיתית). אבל ליטא פולין וגליציה וכו' אינם בהכרח בכלל (והם "בלעו" את האשכנזים האמיתיים). ומהרב אלישיב- אין ראיה שכך מנהג האשכנזים, שהרי בסוכות היה מנענע גם מאתרוג ממרוקו…
– על כל פנים אשמח לראות דבר מדוייק (אם אפשר, ובבקשה כמובן). ותודה שנית מראש.